Як убезпечити проведення виборів на Сході України?

Механізм голосування для військовослужбовців у зоні АТО існує, проте на практиці втілити його майже нереально. Про це сьогодні, 21 жовтня, розповів під час прес-конференції у Міжнародному прес-центрі голова правління «Комітету виборців України» Олексій КОШЕЛЬ.

«Існує серйозна загроза, яка тільки збільшується, щодо проведення виборів на окремих дільницях прифронтових округів. А з огляду на події останніх днів, ми бачимо, що такий ризик зростає не тільки у прикордонних зонах АТО, а й в інших регіонах України. Про це свідчать заяви СБУ, МВС щодо підготовки терактів в Києві та Одесі, прикрий інцидент із замахом на народного депутата у Борисполі тощо. У порівнянні з виборами президента за п’ять місяців у нас серйозно зросли ризики у питаннях безпеки виборчої кампанії», - повідомив Кошель.

Він розповів про найголовніші ризики. По-перше, виникає багато питань щодо можливості голосування представникам Збройних сил України та добровольців, які зараз перебувають у зоні АТО. «Комітет виборців України» закликає ВР провести 22-23 жовтня нове позачергове засідання, для внести зміни до законодавства, що регулює виборчий процес. Серед них, питання голосування учасників АТО, безпека виборчих дільниць, доставка виборчої документації тощо. Ми вважаємо, що оптимальним є законопроект, розроблений на основі рекомендацій ЦВК та поданий депутатом Жванією, адже він комплексно враховує всі ризики. Не варто підтримувати законопроект депутата Ємця, адже він становить низку ризиків, наприклад, ставить під загрозу безпеку членів виборчих комісій, які будуть організовувати виборчий процес поза межами дільниць», - наголосив Кошель.

За його словами, повноцінний виборчий процес для військових відбудеться лише в місцях їх постійної дислокації. «Для тих військовослужбовців та добровольців, які перебувають в зоні АТО, ЦВК може прийняти рішення про створення спеціальних дільниць із тимчасовим статусом. Такий механізм передбачений законодавством, але технічно створити велику кількість дільниць й охопити більшість військовослужбовців буде досить складно. Це пов’язано і з їх безпекою, і безпекою членів комісій. Адже, якщо військовослужбовці централізовано сядуть в автобус та поїдуть до найближчої виборчої дільниці, то вони просто стануть мішенню. Заяви про те, що наші військові в кожному окопі мають проголосувати можуть бути у законопроектах та заявах політиків, але є питання безпеки», - розповів голова правління КВУ.

«Комітет виборців України» позитивно оцінює системну роботу Міністерства внутрішніх справ у напрямку забезпечення громадського порядку під час виборів. Проте цих зусиль на сьогодні недостатньо. Одним з елементів є невідкладне внесення змін до функціонального розподілу обов’язків. Наприклад, на рівні областей, міст, районів мають бути чітко визначені особи, до обов’язків яких входитиме відповідальність за безпеку проведення виборів. До охорони громадського порядку мають бути залучені 70 тисяч осіб – правоохоронців разом із представниками громадськості. Ми закликаємо керівництво МВС переглянути ці плани у напрямку значного збільшення. У світі є багато прикладів, коли вибори проводяться у стані війни, пост війни чи небезпеки терактів. Так, показовим є російський досвід на думських виборах у Чечні. На охорону 400 виборчих дільниць було задіяно понад 11 тис. людей Тобто близько 26 осіб на 1 дільницю», - зазначив експерт.

Крім того, Олексій Кошель зазначив, що з огляду на повідомлення СБУ щодо створення у російських соціальних мережах пірамід для дестабілізації ситуації в Україні, необхідно також розглянути можливість призупинення роботи цих соціальних мереж у день виборів та під час підрахунку голосів.

На виборах 2014 року ЦВК діятиме у складних умовах, в тому числі через те, що законодавець вчасно не прийняв законодавство. Про це зазначив провідний юрист Міжнародного фонду виборчих систем (IFES) Денис КОВРИЖЕНКО.

«Ми позитивно оцінюємо бажання МВС співпрацювати з громадськістю. Так, «Комітет виборців України» проводить тренінги для правоохоронців. Крім того, Міністерство внутрішніх справ України спільно з КВУ та IFES підготували «Посібник для працівників органів внутрішніх справ на позачергових виборах  народних депутатів України 26 жовтня 2014 року». Там зокрема є покрокові алгоритми та рекомендації щодо реагування на типові порушення під час виборчої кампанії та надзвичайні ситуації в день виборів. Наприклад, там є інформація про те, як мають діяти працівники міліції у разі спробу теракту на виборчій дільниці. А також доступне роз’яснення нових положень Кримінального Кодексу України 157 та 159-1 статтей, які посилили відповідальність за порушення виборчого законодавства. Наприклад, розповсюдженого непрямого підкупу виборців, який ми активно спостерігаємо під час цієї кампанії від імені довірених осіб кандидатів чи якихось активістів, використання благодійних фондів. Ці зміни до ККУ якщо не ліквідують такі можливості, то, як мінімум, значно зменшать, звісно, за умов належного застосування цих змін правоохоронними органами», - зазначив Ковриженко.

Крім того, експерт зазначив, що проблема участі в голосуванні для військовослужбовців у зоні АТО, які не встигли до 20 жовтня змінити місце голосування є дуже актуальною, але правових механізмів її вирішення практично не існує. Тим більше, що строки вийшли вже навіть з утворення дільниць, які утворюються в виняткових випадках. ЦВК, певно, керуватиметься якимись загальними положеннями Конституції, проте це буде доволі сумнівно з позиції виборчого законодавства. В умовах відсутності статистики військовослужбовців та відповідного законодавства практично немає механізмів забезпечення права голосу.

Міжнародний секретар «Комітету виборців України» Мілена ГОРЯЧКОВСЬКА розповіла про те, який вид порушень наразі домінує у передвиборчій кампанії.

«Підкуп виборців набуває різноманітних норм. Це не тільки видача грошей, але й, наприклад, роздача окулярів у лікарнях, влаштування банкетів для пенсіонерів, оголошення у громадському транспорті про безкоштовний проїзд завдяки кандидату. За повідомленням глави МВС Арсена Авакова, було порушено вже 141 кримінальну справу за прямий і непрямий підкуп виборців. Серед лідерів – Запорізька та Одеська області (15 і 14 справ) і місто Київ (14). Ми сподіваємось, що кількість таких справ буде зростати ближче до виборів. Свої фінальні звіти на основі нашого спостереження, в тому числі з інформацією про підкуп виборців, КВУ та ОПОРА оприлюднять у п’ятницю напередодні виборів.