Заява КВУ по результатам спостереження за реєстрацією кандидатів на місцевих виборах

Заява КВУ по результатам спостереження за процесом реєстрації кандидатів на місцевих виборах 25 жовтня 2015 року.

ВИСНОВКИ

  1. 1. Лише дві парламентські політичні партії («Блок Петра Порошенка «Солідарність» та ВО «Батьківщина») беруть участь у місцевих виборах в усіх регіонах України та висунули своїх кандидатів до всіх обласних та міських рад обласних центрів.
  2. Аналіз виборчих списків до міських рад обласних центрів засвідчив, що три парламентські партії (окрім «Народного Фронту») фактично відмовились від ведення кампанії в окремих регіонах. Так, «Опозиційний блок» не висунув своїх кандидатів до міських рад Хмельницького та Тернополя. Також ця політична сила не приймає участь у виборах до Тернопільської і Харківської обласних рад. Виборчий список цієї партії до Львівської обласної ради включає лише 4 кандидати, до Івано-Франківської – 16 кандидатів, до Хмельницької – 19.
  3. Дослідження показало, що Радикальна партія Олега Ляшка та «Об'єднання «Самопоміч» висувають незначну кількість кандидатів. Це свідчить про низьку активність роботи цих партій. Так, Радикальна партія Олега Ляшка на виборах до Харківської міської ради висунула лише 28 кандидатів у 84 округах. «Самопоміч» на виборах до Ужгородської міської ради висунула лише 14 кандидатів у 36 округах, Одеської міської ради – 22 у 64 округах, Полтавської – 22 у 42 округах.

 

4. У виборчих списках Радикальної партії Олега Ляшка і «Самопомочі» представлено найбільший відсоток нових облич з-поміж парламентських партій, які беруть участь у виборах. Проте, незважаючи на великий відсоток нових облич, саме ці політичні сили мають найменшу кількість зареєстрованих кандидатів (за винятком «Опозиційного блоку») і не ведуть активних виборчих кампаній. Однією з причин появи великої кількості нових облич – є лише формальний підхід до формування виборчих списків. Часто, не маючи активістів і дієвих структур на місцях, партії подавали кандидатури осіб, що є формально новими обличчями для того, щоб зареєструвати кандидатів хоча б в частині округів.

 5. Серед лідерів виборчих списків партій, що мають шанс подолати 5-ти% бар’єр на виборах міських рад обласних центрів, 60% складають «старі обличчя»: представники місцевого самоврядування та органів державної влади. При цьому серед нових облич половина є ставлениками старих сил.

6. Під час реєстрації кандидатів значній частині осіб, що виявили бажання балотуватись, було відмовлено. Основна причина відмов – відсутність потрібних документів для реєстрації особи кандидатом. Такі ситуації виникали в основному через незнання відповідними особами норм Закону України «Про місцеві вибори». Найчастіше особам відмовляли в реєстрації через неправильно написані автобіографії, відсутність потрібних документів та недотримання порядку внесення грошової застави. Частині партій було відмовлено в реєстрації їх виборчих списків, оскільки такі політичні сили не поінформували відповідні ТВК про збори по висуванню кандидатів.

7. Під час процедури реєстрації кандидатів було допущено значні порушення. Члени ТВК часто не правильно трактували окремі положення Закону або ж приймали упереджені рішення в інтересах партій, що висунули їх до складу тервиборчкомів. Найчастіше члени ТВК не правильно застосовували норму Закону щодо заборони одночасного висування кандидатів в кількох одномандатних округах. Частині партій ТВК неправомірно відмовили у реєстрації через недотримання гендерної квоти при формуванні їх виборчих списків.

8. Попри те, що місцеві вибори проводяться за новим Законом, норми щодо реєстрації кандидатів були продубльовані в ньому із попереднього Закону «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів». Окремі положення попереднього Закону, прийнятого у 2010 році, критикувались з боку експертів та міжнародних представників за їх неоднозначність. Перенесення цих же норм у новий Закон «Про місцеві вибори» призвело до неоднакового застосування положень Закону з боку виборчих комісій. Така ситуація негативно впливає на виборчий процес, оскільки створює для ТВК можливості для маніпуляцій і сприяє виборчим порушенням.

9. При оскарженні відмов у реєстрації кандидатів до суду майже 90% судових справ завершилися рішеннями на користь кандидатів та місцевих організацій партій. Суди та територіальні виборчі комісії по-різному тлумачать законодавство про місцеві вибори та приймають протилежні рішення в одних і тих же випадках.