ПОПЕРЕДНЯ ОЦІНКА ГОЛОСУВАННЯ І ПІДРАХУНКОМ ГОЛОСІВ НА ПОЗАЧЕРГОВИХ ВИБОРАХ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ ТА МІСЦЕВИХ ВИБОРАХ 25 ТРАВНЯ 2014 РОКУ

РЕЗЮМЕ

 

  • На переважній більшості (понад 90%) дільниць позачергові вибори Президента України 25 травня 2014 р. відбулись без істотних порушень виборчого законодавства та у відповідності до міжнародних стандартів чесних та прозорих виборів.
  • В проблемних регіонах (Донецька та Луганська області) голосування здійснювалось з порушенням міжнародних стандартів чесних і вільних виборів та було зірвано терористичними групами на більшості дільниць. Правоохоронні органи, у тому числі МВС та СБУ, не відіграли належної ролі у забезпеченні безпеки транспортування виборчої документації, особистої безпеки членів виборчих комісій та виборців. Оскільки проведення там становило загрозу для безпеки і життя громадян, від організації голосування в цих регіонах було вирішено відмовитись.
  • На багатьох виборчих дільницях упродовж всього дня голосування було зафіксовано значні черги, що було зумовлено високою явкою виборців, незначним кількісним складом виборчих комісій (занчна частина яких організовувала вибори у мінімальному кількісному складі), одночасним проведенням президентських, місцевих виборів та проміжних виборів народного депутата України в ОВО № 83 (Івано-Франківська область).
  • Порушення виборчого законодавства не мали системного характеру і зумовлювались головним чином або значним функіцональним навантаженням на ДВК, які мали невеликий кількісний склад та недостатнім рівнем підготовки членів ДВК з питань виборів. Часті зміни у складі ОВК та ДВК (окремі з яких здійснювались у переддень голосування) негативно вплинули на роботу комісій. У перспективі до Закону “Про вибори Президента України” було б варто внести зміни, які б запобігали постійному перегляду складу окружних виборчих комісій та передбачали б обов’язкове проходження членами комісій навчання з питань виборів.
  • Основні кандидати на пост Президента України здійснювали приховану передвиборну агітацію у перерддень та день голосування, що заслуговує на критичну оцінку та не узгоджується з міжнародними стандартами. Правоохоронним органам варто приділяти підвищену увагу виявленню випадків агітації у заборонений законом час та забезпечувати притягнення винних осіб до юриичної відповідальності.
  • Випадки порушення законодавства, використання недоброчесних методів політичної конкуренції (непрямого підкупу виборців, т.зв. “чорного піару” тощо) були більш характерними для місцевих виборів, аніж для виборів Президента України. Це вкотре підтверджує недоцільність одночасного проведення загальнодержавних та місцевих виборів.
  • До основних порушень виборчого законодавства у день голосування варто віднести порушення встановленого порядку видачі виборцям виборчих бюлетенів (зокрема, під час організації голосування на місцевих виборах), а також незабезпечення належних умов для таємного голосування. Через значну активність виборців на багатьох дільницях голосування не вдалось закінчити у визначений законом час. Випадки перешкоджання офіційним спостерігачам у здійсненні своїх повноважень носили переважно поодинокий характер.
  • Питання якості списків виборців (попри те, що якість списків виборців на виборах 2014 року є помітно вищою, ніж на попередних виборах) все ще залишається актуальним. ЦВК необхідно проаналізувати причини відсутності виборців у списках виборців, неточностей у списках, включення до списків виборців осіб, які не мають права голосу на виборах, розходжень у списках виборців для президентських та місцевих виборів, а також вжити заходів щодо усунення цих причин. Доцільно також відновити дію редакції Закону “Про Державний реєстр виборців”, яка застосовувалась перед проведенням місцевих виборів 2010 р.
  • Основними причинами повільного встановлення підсумків голосування у територіальних виборчих округах є низький рівень підготовки членів комісій, затягування підрахунку голосів та проблеми функціонування ІАС “Вибори”, яка виявилась вразливою для протиправного втручання. СБУ спільно з ЦВК необхідно вжити заходів, спрямованих на посилення рівня захисту системи від несанкціонованого втручання, DDOS-атак тощо.
  • Акутальною для діяльності виборчих комісій залишилась проблема матеріально-технічного забезпечення їх діяльності, у тому числі транспортного. ЦВК спільно з місцевими органами влади необхідно вжити заходів, спрямованих на створення належних умов для роботи виборчих комісій, організації транспортування виборчих документів та голосування за місцем перебування виборців.

 

 

1. Передвиборна агітація у заборонений законом час

 

Ряд кандадтів на пост Президента України, зокрема П.Порошенко та Ю.Тимошенко, не виконали вимоги Закону “Про вибори Президента України” щодо заборони здійснення передвиборної агітації після 24 години останньої п’ятниці перед днем голосування. У переважній більшості регіонів станом на 25 травня 2014 р. на носіях зовнішньої реклами було розміщено заклики прийти й проголосувати 25 травня 2014 р., оформлені у стилі зовнішньої реклами П.Порошенка (“час жити по-новому”), а також біг-борди з текстом “Тільки сильний лідер відновить мир”, оформлені у стилі агітаційних матеріалів Ю.Тимошенко. Такі матеріали варто розглядати як такі, що мають на меті спонукати виборців голосувати за певних кандидатів на пост Президента України, і їх розміщення суперечить вимогам виборчого законодавства. У багатьох регіонах також розміщено біг-борди з агітацією за Н.Королевську, яка відмовилась від балотування.

 

Офіційними спостерігачами ВГО КВУ також було зафіксовано випадки смс-розсилок з агітацією за кандидатів на пост Президента України та кандидатів на місцевих виборах. Так, Вінницьким відділенням ВГО КВУ було зафіксовано факт смс-розсилок невстановлених осіб з агітацією на користь П.Порошенка у день, що передує дню голосування. У м. Суми виборці отримували смс-повідомлення з агітацією голосувати на місцевих виборах проти, що ніби-то мало призвести до переобрання міським головою п.Лисенка. Зі змісту текстового повідомлення випливало, що воно ніби-то поширювалось ВО “Батьківщина”. У передень голосування виборцям м.Черкаси розсилались смс з агітацією за місцеву організацію партії УДАР на виборах до Черкаської міської ради.

 

Випдки здійснення передвиборної агітації у переддень чи день голосування членами виборчих комісій носили одиничний характер. Так, член ДВК виборчої дільниці № 260943 (ТВО № 84, Івано-Франківська область) здійснював передвиборну агітацію за кандидата на пост Президента України П.Симоненка.

 

На одну з виборчих дільниць у Черкаській області прибув виборець з вилами, що було розцінено членами ДВК як агітація на користь кандидата на пост Президента України О.Ляшка .

 

Порушення заборони здійснення передвиборної агітації у переддень та день голосування на місцевих виборах були більш поширеними, порівняно з виборами глави держави. Наприклад, в Ніжині у переддень голосування серед виборців поштою розповсюджувались матеріали передвиборної агітації за кандидата на пост Президента України Ю.Тимошенко та за кандидата на місцевих виборах від ВО “Батьківщина” Салогуба.

 

Офіційними спостерігачами від ВГО КВУ було зафіксовано випадки поширення т.зв. “чорного піару” проти кандидатів на місцевих виборах. Особливого поширення такі випадки набули у м.Черкаси.

 

 

2. Організація виборів у проблемних регіонах

 

Як і прогнозував ВГО КВУ, голосування на переважній більшості виборчих дільниць в Донецькій та Луганській областях було зірвано, а самі вибори у проблемних регіонах супроводжувались атаками озброєних терористичних груп, залякуванням виборців, членів комісій, захопленням заручників, знищенням виборчої документації.

 

Донецькій області вдалося організувати вибори на 7 округах, в Луганській – лише на двох. Таким, чином лише в Донецькі області 81,8% було позбавлено права голосу.

 

В тих округах, де голосування розпочалось, працювала лише частина виборчих дільниць, причому після початку голосування деякі з них були захоплені представниками терористів.

 

В ТВО №61 станом на 11:00 всі виборчі дільниці в Докучаєвську припинили свою роботу. З зранку 25 травня на 4 дільниці приходили представники ДНР, показували «постанову кабінету міністрів республіки» про те, що вибори не повинні відбуватися та незаконні. Почали нищити документацію, урни, печатки. В результаті, після  11:00 години жодна з 13 дільниць м. Докучаєвська не працювала.

В Амросіївському районі (ТВО №62) в селищі Металіст невідомі розгромили виборчу дільницю №140030 та викрали всі бюлетені.

 

В селищі Нвовайдер терористи захопили 4 дільниці, внаслідок чого відбувся бій між українськими солдатами та злочинцями.

 

На низку ОВК було здійснено збройні напади, знищено документи та конфісковано/знищено оргтехніку. Члени багатьох ОВК переховувались (ОВК №№ 45, 57, 60 тощо)

 

Складна ситуація в цих регіонах зумовила низьку явку виборців на виборчі дільниці. Наприклад, в ТВО № 49 проголосувало лише близько 19% виборців, включених до списків виборців на відкритих дільницях, в ТВО № 50 – близько 17% виборців, в ТВО № 58 – близько 16% виборців.

 

 

3. Зміни у складі комісій

 

Випадки істотних змін у складі виборчих комісій (зокрема, ДВК) безпосередньо у переддень голосування носили масовий характер лише у м. Києві. Ці зміни загалом негативно вплинули на організацію голосування, оскільки новопризначені члени комісій були недостатньо підготовленими до роботи в ДВК. В решті регіонів відбулись переважно точкові зміни у складі ОВК та ДВК. ТАк, було змінено голову ОВК ТВО № 198. У Миколаївській області о 7 год 25 травня 2014 р. було здійснено заміни у складі ДВК виборчих дільниць, утворених у межах ТВО № 129. На деяких дільницях після початку голосування травали суперечки щодо повноваженості членів ДВК, призначених на посади незадовго до початку голосування, однак до 13 години більшість таких суперечок було вирішено за участі ОВК.

 

4. Проведення підготовчих засідань ДВК

 

На переважній більшості виборчих дільниць, на яких ВГО КВУ здійснював спостереження, підготовчі засідання розпочались у встановлений законом строк. Підготовчі засідання проводились з дотриманням встановлених Законом процедур та були відкритими для офіційних спостерігачів, представників ЗМІ та інших осіб, які мають право бути присутніми на засіданнях комісій без дозволу чи запрошення.

 

У той же час, офіційними спостерігачами ВГО КВУ було зафіксовано поодинокі випадки порушень виборчого законодавства.

 

Так, ДВК виборчої дільниці № 631078 (ТВО № 178, Харківська обл.) розпочала проведення підготовчого засідання о 7:05. Підготовче засідання було проведене із затримкою на виборчій дільниці № 741039 (м.Чернігів). Причиною стало те, що секретар комісії загубила ключі від сейфу з бюлетенями, у зв’язку з чим сейф довелось розпилювати циркулярною пилою.

 

Далеко всі ДВК повідомили ОВК про дані, які вимагаються законом, у зв’язку з чим ОВК самостійно телефонували до ДВК і встановлювали відповідні відомостіТакі ситуації було зафіксовано, наприклад, вТВО № 199, 200 (Черкаська обл.), ТВО №№ 129 та 131 (Миколаївська область).

 

На деякий виборчих дільницях офіційні спостерігачі не були допущені на підготовче засідання, оскільки прибули на нього після його початку. Зокрема, офіційних спостерігачів від міжнародної організації ENEMO не було допущено на підготовче засідання ДВК виборчої дільниці № 631072 (ТВО № 178).

 

На виборчій дільниці № 363157 (ТВО № 174, Харківська область) голова дільничної виборчої комісії не вийняв з сейфу всі наявні у ньому виборчі бюлетені.

 

На виборчій дільниці № 511291 (ТВО № 137, Одеська область) на підготовчому засіданні до стаціонарних виборчх скриньок не було опущено контрольні листи, тоді як стаціонарні виборчі скриньки не були опломбовані. Опломбування скриньок було здійснено вже після початку голосування.

 

ДВК виборчої дільниці № 511174 (ТВО № 136, Одеська область) не вела протокол підготовчого засідання комісії.

 

На виборчій дільниці № 511393 (ТВО № 138, Одеська область) переносні виборчі скриньки було розміщено отворами уверх, що є порушенням вимог Закону “Про вибори Президента України”.

 

Попри висловлені ВГО КВУ побоювання щодо саботування голосування, підготовчого та підсумкових засідань ДВК членами виборчих комісій від кандидатів на пост Президента України, які публічно заявили про відмову від балотування (П.Симоненко, В.Цушко та ін.)випадки неявки членів комісій на засідання носили одиничний характер. Зокрема, відповідні випадки було зафіксовано офіційними спостерігачами Рівненського відділення ВГО КВУ на виборчих дільницях №№ 560908, 560953, 560954 (ТВО № 154).

 

5. Загальна організація голосування

 

Особливістю позачергових виборів Президента України 2014 р. стала наявність на виборчих дільницях у більшості регіонів України великих черг, які не зникали упродовж усього дня голосування. Ці черги зумовлювались декількома чинниками: 1) високою явкою виборців; 2) недостатньою кількістю членів виборчих комісій, особливо на великих виборчих дільницях; 3) одночасним проведенням позачергових виборів Президента України, проміжних виборів народного депутата України у ОВО № 83 та місцевих виборів. Результатом значної активності виборців також стало те, що голосування на виборчих дільницях, на яких одночасно організовувались декілька виборів, голосування тривало до 22 год і пізніше (у тому числі у м. Києві).

 

За інформацією регіоанльних відділень ВГО КВУ, черги на дільницях були відсутні лише в окремих регіонах, зокрема, в Житомирській та Харківській областях.

 

Проблеми матеріально-технічного забезпечення ДВК у ряді випадків до дня голосування вирішено так і не було. Непоодинокими були випадки нестачі стаціонарних та переносних виборчих скриньок. Приміром, на виборчій дільниці №730439 (ТВО №207, Чернівецька область) на великій дільниці було встановлено лише 2 стаціонарних виборчих скриньки. В селі Колінківці (Хотинський район Чернівецької області) сілький голова переніс місцезнаходження ДВК виборчої дільниці № 730420 з місцевого клубу, де мало відбуватись весілля, до школи, де  розташовувалась ДВК виборчої дільниці № 730419. Нове приміщення ДВК виборчої дільниці № 730420 за розміром не відповідало встановленим нормативам.

 

6. Початок голосування

 

У більшості випадків голосування на виборчих дільницях розпочалось у встановлений законом строк, тобто о 8 годині ранку. На деяких виборчих дільницях через недостатній рівень підготовки членів ДВК, причини організаційного характеру (пізнє проведення підготовчого засідання ДВК, проведення підготовчого засідання ДВК з порушенням встановлених процедур, проведення ритуальних заходів (особливо, в західних регіонах держави) проведення голосування розпочалось або раніше встановленого часу, або із затримками, які коливались від 5-10 до 30 і більше хвилин.

Так, із запізненням розпочалось голосування ни деяких виборчих дільницях Івано-Франківської (виборчі дільниці №№ 260901, 260908, 260922, 260898 в ТВО №84), Дніпропетровської, Херсонської, Харківської (виборча дільниця № 631236 ТВО № 171), Рівненської (виборчі дільниці №№ 560932, 560907 (ТВО № 154), № 560655 (ТВО № 155), Одеської (виборчі дільниці №№ 511083, 511125 (ТВО № 135), №№ 511214, 511203 (ТВО № 136), №№ 511312, 511285, 511263, 511250 (ТВО № 137), 511324 (ТВО № 138) областей.

 

7. Порушення порядку видачі бюлетенів виборців та випадки незаконного голосування

 

Порушення встановленого порядку видачі виборчих бюлетенів мали масовий характер у випадку одночасного проведення президентських виборів та місцевих виборів. Такі випадки було зафіксовано, зокрема, на багатьох дільницях в Івано-Франківську, Чернівцях та м.Києві. Всупереч вимогам законів про вибори, робота зі списком виборців та видача бюлетенів на місцевих виборах здійснювалась не одночасно, а послідовно: виборець спочатку мав розписатись у списку виборців, а потім – зайняти чергу для отримання виборчих бюлетенів для голосування на відповідних місцевих виборах. Такий спосіб організації голосування не лише суперечив вимогам закону, але і міг призводити до того, що виборці, які розписались за отримання виборчих бюлетенів, фактично їх не отримали (оскільки вирішили не стояти в черзі для отримання бюлетенів), неправильного вписання номеру виборця у списку виборців до контрольних талонів (таке вписування здійснювалось зі слів виборців), кратного голосування чи незаконної видачі виборчих бюлетенів.

 

Офіційними спостерігачами ВГО КВУ також було зафіксовано випадки незаконної видачі виборчих бюлетенів на підставі непередбачених законом документів (пенсійних посвідчень, закордонних паспортів) чи взагалі без пред’явлення будь-яких документів, а також випадки багаторазового голосування. Наприклад, на виборчій дільниці № 711049 (ТВО № 198, Черкаська область) одній і тій же особі було двічі видано виборчі бюлетені для голосування на позачергових виборах глави держави. На виборчій дільниці № 510499 (ТВО № 141, Одеська область) двом виборцям виборчі бюлетені було видано без пред’явлення паспорта громадянина України. На виборчій дільниці № 50873 (ТВО № 15, Вінницька область) члени ДВК дозволяли виборцям похилого віку голосувати без пред’явлення паспортів, оскільки через похилий вік їм ніби-то було складно повертатись додому за паспортами. На виборчій дільниці № 260874 (ТВО № 84, Івано-Франківська область) було зафіксовано спробу видачі виборцю виборчого бюлетеня на підставі закордонного паспорта. Крім того, на виборчій дільниці № 260856 (ТВО 84, Івано-Франківська область) один виборець отримав бюллетень на підставі пенсійного посвідчення, а інший – на підставі нонотаріально засвідченої копії паспорта громадянина України. Такі випадки, щоправда, не мали системного характеру і зумовлювались, в основному, низьким рівнем підготовки членів комісій.

 

Попри роз’яснення ЦВК щодо можливості видачі виборцям бюлетенів за паспортами, до яких не було вклеєно фотокартки, що мають вклеюватись при досягненні 25- та 45-річного віку, на деяких дільницях виборцям відмовляли у видачі бюлетенів через відсутність у паспорті громадянина України необхідних фотокарток. Такий випадок було зафіксовано, наприклад, на виборчій дільниці № 121076 (ТВО № 24, Дніпропетровська область).

 

Офіційними спостерігачами ВГО КВУ також було зафіксовано й інші порушення встановленого порядку видачі виборчих бюлетенів. Так, yа виборчій дільниці № 913 (ТВО № 159, м.Суми) видача виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах та видача виборчих бюлетенів для голосування на виборах Президента України здійснювалась за одним і тим же списком виборців. Аналогічний випадок було зафіксовано на виборчій дільниці № 511129 (ТВО № 135, Одеська область). На виборчій дільниці № 511320 (ТВО № 137, Одеська область) член ДВК не проставляв номер дільниці та номер виборчого округу у виборчих бюлетенях для голосування на виборах міського голови. На виборчих дільницях №№ 511175 та 511176 (ТВО № 136, Одеська область) контрольні талони виборчих бюлетенів підписувались олівцем. На виборчій дільниці № 510964 (ТВО № 143, Одеська область) члени ДВК відбули для організації голосування за місцем перебування виборців, не вкинувши другий контрольний лист до переносної виборчої скриньки. На зауваження офіційних спостерігачів  щодо порушення вимог Закону “Про вибори Президента України” члени ДВК, які залишились у приміщенні для голосування, пообіцяли вкинути контрольні листи до переносних скриньок після прибуття членів ДВК на дільницю (після завершення голосування за місцем перебування). На виборчій дільниці № 070296 (ТВО № 23, Волинська область) один з членів ДВК помилково вписував до контрольних талонів не своє прізвище, ім’я та по-батькові, а прізвища, імена та по-батькові виборців, які отримували виборчі бюлетені. Загалом, таким чином було заповнено контрольні талони майже 50 виборчих бюлетенів. Однак, знову ж таки, ці випадки не носили масового характеру.

 

8. Порушення таємниці голосування

 

Значне скупчення виборців у приміщеннях для голосування призводило до того, що виборці заповнювали виборчі бюлетені у невстанволених для цього місцях або за присутності інших виборців у кабінах для таємного голосування. Випадки одночасного голосування в кабіні для таємного голосування декількох виборців було зафіксовано на ряді дільниць м.Києва, на виборчій дільниці № 320040 (м.Узин, Київська область), на деяких виборчих дільницях у Миколаївській області (виборчі дільниці №№ 480909, 480746 (ТВО № 130), № 480784  (ТВО № 129), № 480827 (ТВО № 130), на виборчих дільницях №№ 560910, 560940 (ТВО № 154, Рівненська область). На виборчій дільниці  №631146 (ТВО №170, Харків), де більшість виборців є студентами Харківського національного університету, спостерігачами КВУ на відео було зафіксоване масове розголошення виборцями змісту свого волевиявлення: виборці (студенти) демонстрували заповнені виборчі бюлетені офіційним спостерігачам від кандидатів на пост Президента України С.Тігіпка та М.Добкіна. При цьому ДВК жодним чином не реагувала на порушення вимог виборчого законодавства та зауваження офіційних спостерігачів від  ВГО КВУ.

 

9. Якість списків виборців. Включення виборців до списків виборців у день голосування

 

Попри те, що повноцінне функціонування Державного реєстру виборців розпочалось ще у 2010 р., випадки кратного включення, неправомірного виключення або включення виборців є досить поширеними, хоча офіційні спсотерігачі ВГО КВУ все ж констатують доволі високу якість уточнених списків виборців. На увагу заслуговує те, що на дільницях, де одночасно організовувались місцеві та президентські вибори, до списків виборців для голосування на місцевих виборах з невідомих причин було включено більше виборців, ніж на виборах Президента України. Наприклад, на виборчій дільниці № 511234 (ТВО № 136, Одеська область) до списку виборців для голосування на місцевих виборах було включено на 6 осіб більше, ніж до списку виборців для голосування на виборих Президента України.Істотні розходження у списках виборців на різних виборах, які проводились одночасно, було зафіксовано також в Івано-Франківську та Миколаєві. 

 

Cуттєві неточності у списках виборців було зафіксовано на низці виборчих дільниць Дніпропетровської області, на виборчій дільниці № 711056 (ТВО № 197, Черкаська область).

 

На деяких виборчих дільницях зміни до списків виборців всупереч вимогам законів про вибори вносились у день голосування. Так, включення виборців до списків виборців на виборах Одеського міського голови носило масовий характер. Випадок включення виборця до уточненого списку виборців у день голосування на підставі рішення суду також було зафіксовано на виборчій дільниці № 631484 (ТВО № 172, Харківська область).

 

10. Голосування виборців за місцем їх перебування 

 

Загалом, у більшості округів частка осіб, включених до витягу зі списку виборців для голосування за місцем їх перебування, не перевищувала 1-2%. Однак в окремих округах на деяких дільницях частка таких виборців була досить значною. Так, в Рівненській області до витягу зі списку виборців на виборчій дільниці № 560798 (ТВО № 158) було включено 23% загальної кількості виборців на дільниці; на виборчій дільниці № 560548 (ТВО № 156) – 9,5% від загальної кількості виборців; на виборчій дільниці № 560927 – 35% загальної кількості виборців, на виборчій дільниці № 560980 – 34% загальної кількості виборців; на виборчій дільниці № 560930 – 33% виборців на дільниці, на виборчій дільниці № 560978 (ТВО № 154) – 31% виборців. В деяких регіонах голосування виборців за місцем перебування виборців було забезпечити складно, а то і взагалі неможливо, через відсутність транспорту для організації такого голосування. Це стосується, зокрема, Сумської та Дніпропетровської області.

 

11. Перешкоджання діяльності представників ЗМІ та офіційним спостерігачам

 

Випадки перешкоджання виборчими комісіями/членвми комісій діяльності офіційних спостерігачів та представників ЗМІ в основному носили поодинокий характер. Більш поширним явищем став недопуск спостерігачів на підсумкові засідання ДВК після закриття виборчих дільниць.

 

Заступник голови ОВК№ 23 Демчук С. С. не допускала журналістів окремих видань на засідання ОВК, мотивуючи свої дії тим, що в ЦВК ці видання не зареєстровані. На виборчій дільниці № 387 у м.Фастів члени ДВК обмежували вільне пересування офіційних спостерігачів у приміщенні для голосування. Аналогічні випадки було зафіксовано на виборчій дільниці № 346 (м.Переяслав-Хмельницький). На виборчій дільниці № 511395 (ТВО № 138, Одеська область) члени ДВК заборонили бути присутніми у приміщенні для голосування офіційному спостерігачу від громадянської мережі ОПОРА у зв’язку з тим, що у спостерігача у паспорті була “затерта” фотографія. На виборчій дільниці № 631193 (ТВО № 176, Харківська область) члени ДВК заборонили офіційному спостерігачу здійснювати фотозйомку. На одній із виборчих дільниць ТВО № 88 (Івано-Франківська область) офіційногоспостерігачавідО.Тягнибокабулопозбавлено права бути присутнім у приміщенні для голосування у зв'язку з перешкоджанням ним роботікомісії шляхом «нависання над членами комісії».

 

12. Доступ виборців до інформації про кандидатів на місцевих виборах

 

На багатьох виборчих дільницях, де одночасно проводились позачергові вибори Президента України та позачергові місцеві вибори виборці не мали доступу до інформації про кандидатів на місцевих виборах через відсутність їхніх інформаційних плакатів. Така ситуація була досить поширеною у м.Києві.На виборчій дільниці № 340 (м.Переяслав-Хмельницький) членами ДВК було знято інформаційні плакати усіх кандидатів на місцевих виборах під приводом того, що їх наявність у приміщенні для голосування є передвиборною агітацією. Інформаційні плакати кандидатів на посаду міського голови були відсутні і на більшості дільниць м.Нетішина (Хмельницька область) та Жмеринки (Вінницька обл.) 

 

13. Перешкоджання здійсненню виборчого права

 

Випадку погроз, підкупу та залякування виборців загалом мали поодинокий характер. На деяких дільницях офіційними спостерігачами ВГО КВУ було зафіксовано дії, що можуть свідчити про використання технологій фальсифікацій народного волевиявлення (т.зв. “каруселі”, “хустинка” тощо), однак такі випадки стосувались переважно місцевих виборів і не підтверджуються належними доказами. На деяких дільницях виборці навмисно знищували виборчі бюлетені або вчиняли хуліганські дії, однак такі дії припинялись членами ДВК чи працівниками правоохоронних органів. Наприклад, на виборчій дільниці № 071034 (ТВО № 22, Волинська область) два громадянина, перебуваючи у стані алкогольного сп’яніння почали зривати у приміщенні для голосування інформаційні плакати кандидатів на пост Президента України. Правопорушників було затримано спіробітниками органів внутрішніх справ і щодо них складено протокол про адміністративне правопорушення за ст. 178 КУпАП.

 

14. Підрахунок голосів, транспортування виборчих документів та прийом виборчих документів ОВК

 

Порушення встановленого порядку підрахунку голосів та транспортування виборчої документації носили поодинокий характер. Так, на виборчій дільниці № 510274 (ТВО № 142, Одеська область) було зафіксовано факт підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці до заповнення протоколу. На виборчій дільниці № 480889 (Миколаївська область) після упакування  невикористаних бюлетенів по виборам Президента, членами виборчої комісії було виявлено непідраховані бюлетені. Відповідно, члени ДВК зірвали скотч з заклеєного мішка, вклали до нього непідраховані бюлетені, виправили протокол підрахунку голосів та повторно запакували виборчу документацію.

 

Підрахунок голосів на ряді виборчих дільниць затягувався, що зумовлювалось як одночасним проведенням різних видів виборців та високою явкою виборців (що призвело до продовження часу голосування), так і традиційнм бажанням членів ДВК затягнути підрахунок для отримання додаткових виплат з Державного бюджету України.

 

Прийом виборчої документації традиційно здійснювався за наявності великих черг до ОВК. У багатьох випадках черги та повільне опрацювання протоколів про підрахунок голосів ОВК були зумовлені тим, що інформаційно-аналітична система “Вибори” стала об’єктом DDOS-атак, що унеможливило оперативне внесення до неї даних про результати голосування на иборчих дільницях.