ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ СПОСТЕРЕЖЕННЯ КВУ ЗА ПЕРЕБІГОМ ВИБОРЧОЇ КАМПАНІЇ З МІСЦЕВИХ ВИБОРІВ 25 ТРАВНЯ 2014 р.

1.      Протягом травня склад ТВК, які забезпечуватимуть підготовку до проведення позачергових місцевих виборів, зазнав певних змін, але загалом суттєво не змінився. Більшість ТВК працюють у звичайному режимі. Проблеми відсутності кворуму на засіданнях комісій, недопуску офіційних спостерігачів та інших осіб, які мають право бути присутніми на засіданнях ТВК без дозволу та запрошення, ВГО КВУ зафіксовано не було.
2.      Оскільки позачергові та проміжні місцеві вибори організовуватимуть та проводитимуть ті ж ДВК, які було утворено для підготовки та проведення виборів Президента України, проблеми в роботі ДВК на місцевих виборах загалом є аналогічними тим, що виникли у зв’язку із здійсненням ними повноважень щодо підготовки виборів Президента. Серед цих проблем – часті зміни у складі ДВК, низький рівень підготовки членів ДВК, затримки в отриманні попередніх списків виборців від органів ведення Державного реєстру виборців та проведенні перших засідань, можливість саботування роботи ДВК в останні дні перед днем голосування та безпосередньо у день голосування тими членами комісій, яких було включено за поданнями кандидатів у Президенти, які не бажають брати участь у виборчих перегонах.
3.      Важливою проблемою діяльності ТВК та ДВК на місцевих виборах є відсутність або недостатність фінансового та матеріально-технічного забезпечення. Проведення місцевих виборів в умовах складної економічної ситуації в державі та затримки в перерахуванні бюджетних коштів відповідним комісіям ускладнюють роботу виборчих комісій та негативно впливають на підготовку до виборів загалом
4.      ЦВК завершено формування нормативно-правової основи для місцевих виборів. Основні роз’яснення положень нового Закону про місцеві вибори, інші підзаконні акти, необхідні для реалізації Закону, було прийнято протягом травня. ЦВК загалом здійснювала свою діяльність щодо підготовки до місцевих виборів з дотриманням вимог виборчого законодавства.
5.      У той же час, члени ДВК не мали достатнього обсягу часу для ознайомлення з процедурами одночасної організації голосування та підрахунку голосів на президентських та місцевих виборах. У день голосування 25 травня 2014 р. не виключена висока імовірність того, що підрахунок голосів та транспортування виборчої документації здійснюватимуться з порушенням вимог законодавства про президентські та місцеві вибори.
6.      Якість списків виборців на місцевих виборах загалом є високою. Неточності у списках, кратне включення до списків виборців одних і тих же осіб, а також відсутність у списках виборців осіб, які мають право голосу на місцевих виборах, носить переважно поодинокий характер.
7.      На місцевих виборах кандидати загалом мають рівні можливості у здійсненні передвиборної агітації. Активність передвиборної агітації залежить від того, які саме місцеві вибори проводяться. У невеликих містах агітаційна діяльність місцевих партійних організацій та кандидатів є малопомітною. Водночас у великих містах (Черкаси, Київ, Миколаїв, Одеса, Херсон, Суми тощо) кандидати здійснюють досить активну агітаційну роботу.
8.      На відміну від президентських виборів, на місцевих виборах більш активно використовується “чорний піар”, адмінресурс. Однак головною проблемою місцевих виборів є прямий та непрямий підкуп виборців, який може вплинути на результат. Поширеним явищем є псування зовнішньої політичної реклами політичних опонентів.