У Білій Церкві (Київська область) відбувся круглий стіл з питань децентралізації

21 грудня 2015 року у Будинку урочистих подій міста Біла Церква відбувся «круглий стіл» на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Київщині».

До участі у роботі круглого столу були запрошені експерти з питань державного управління, місцевого самоврядування та бюджетних відносин в особі Генерального директора ВГО «Комітет виборців України» Олексія Кошеля, кандидата наук з державного управління Андрія Дуди та кандидата економічних наук, наукового співробітника відділу державних фінансів Інституту економіки та прогнозування НАН України Діни Серебрянської.

Також на круглому столі були присутні голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, депутат Верховної ради Віталій Гудзенко, сільські голови Білоцерківського та Сквирського районів, депутати районної та обласної ради, представники громадськості.

У ході круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. Олексій Кошель у своєму виступі відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні і яку треба було провести набагато раніше.  Комітет виборців завжди критикує парламент, що ключові системні реформи проводяться з великою затримкою – сказав він. Олексій Кошель підкреслив, що без децентралізації (в тому числі і фінансової), без об’єднання громад ми не можемо приступити й до  проведення інших реформ (охорони здоров’я, системи освіти, правоохоронних органів та інше). Не можуть громади з населення до тисячі мешканців надавати якісні послуги у всіх сферах суспільного життя та розвиватися. Громада  має стати повноправним розпорядником земель, будівель, устаткування. Зібрані податки в більшості мають залишаться на місцях. Децентралізація надає право обраному голові громади вільно приймати усі важливі для людей рішення - без усіляких вказівок із центру. Але ситуація ускладнюється тим, що у нас немає часу розтягувати проведення реформи на десятиріччя, як це могли дозволити собі Західні країни.

Крім того, Олексій Кошель торкнувся питання місцевих виборах в об’єднаних громадах і позиція Комітету виборці провести вибори рад і голів об’єднаних громад вже у 2016 році. Тут можуть виникнути складнощі щодо пояснень: чому  знову треба йти на вибори, якщо не так давно  обрали місцеву владу.  Також важко пояснити, чому вже об’єднані громади не були допущені до виборів з тієї причини що їх населенні пункти належать до різних районів. Але в бюджеті на 2016 рік кошти на ці вибори не були закладені. Зараз цей бюджет повернутий на доопрацювання і ми робимо все, щоб кошти на вибори для громад, які об’єднаються були передбачені. Є багато людей, які ще не розуміють прогресивності реформ і тому з ними треба проводити роз’яснювальну роботу.

Наступний виступаючий – Андрій Дуда – зупинився на різних підходах до децентралізації, як до процесу передачі повноважень від органів державної влади регіональним органам самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, і як передачу повноважень від органів державної влади територіальним громадам, базовому рівню. Експерт відзначив, що пріоритетом має бути посилення базового рівня – створення на базі територіальних громад системи муніципального управління муніципальним господарським комплексом, надання адміністративних послуг і точок економічного росту. На думку Андрія Дуди, на сьогодні з прийняттям закону про добровільне об’єднання громад, змін до Бюджетного кодексу від 28 грудня 2014 року вже розпочався процес укрупнення громад, перетворення громад у самодостатніх господарських і управлінських суб’єктів. Перші вибори вже провели 159 об’єднаних громад - і це дуже значний результат для старту. Але об’єднання громад – це лише одна із складових децентралізації. Тому Андрій Дуда зупинився і на проблемі конституційних змін щодо проведення ще одного блоку децентралізаційної реформи.  Йдеться про ліквідацію державних адміністрацій, як органів загальної компетенції і передачі виконавчих функцій виконкомам обласних і районних рад, що поширює іхні повноваження. Але ці повноваження повинні бути підкріплені: законодавча і держва повинна нести відповідальність за невчасне фінансування.  Це системна робота, яка має внести багато змін у життя кожного.  

Народний депутат України Віталій Гудзенко виступив з критикою об’єднання громад як це відбувається сьогодні.  До речі, він голосував проти цього закону. Промовець підкреслив проблему, яка стосується добровільності об’єднання громад, що на практиці не відбувається, а тільки декларується законом. Запропонував перед проведенням такої широкомасштабної реформи провести управлінський експеримент на базі однієї області.

Діна Серебрянська у своїй доповіді представила аналіз результатів реформи місцевого самоврядування.  В результаті виявилася відсутність чітко визначеного  на законодавчому рівні розподілу повноважень в системі органів місцевого самоврядування та не відповідність переданих повноважень на місцях фінансовим ресурсам. Також вона надала аналіз проекту змін до бюджетного законодавства за грудень 2015 року. За її думкою для забезпечення бюджетної самостійності органів місцевого самоврядування необхідно змінити перерозподіл податку з доходів фізичних  осіб та єдиного податку між бюджетами різних рівнів. Не зважаючи на низький рівень наповнення  місцевих бюджетів, Діна Серебрянська надала позитивні приклади поповнення місцевого бюджету завдяки активізації ролі органів місцевого самоврядування в акумуляції коштів. Вона зазначила, що на жаль, ми лише частково можемо скористатися досвідом європейських країн щодо децентралізації.

Про перші результати децентралізації в Київській області розповів голова Київського обласного відділення КВУ  Юрій Бут. Він сказав , що у Київській області вже створена одна об’єднана територіальна громада з центром у селі Калинівка, де вже відбулися вибори. Ще дві об’єднаних громади: Бучанська та Гостомельська на останньому етапі об’єднання та затверджені перспективні плани ще близько тридцяти об’єднаних громад. Але більшість населених пунктів не погоджується входити до таких об’єднань.

Про перші результати об’єднання у Білоцерківському районі доповів голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, а у Сквирському районі Шамраївський міський голова Валентина Левицька. Всі виступаючі говорили про об’єктивні фактори, які гальмують цей процес, а саме: 1. Відсутність довіри до влади (побоювання що можуть не виконати обіцянки по переросподілу бюджетних коштів на користь об’єднаних громад, що підтверджується  змінами у бюджетному законодавстві, а також розпорядженню земельними ресурсами); 2. Неузгодженість дій різних гілок Центральної влади, відсутність узгоджених нормативних актів, які регулюють всі питання такої реформи; 3. Вимога щодо створення занадто крупних об’єднань (один район – одна об’єднана громада); 4. Проблеми добровільності об’єднання громад,  небажання сільських голів втрачати владу у своїх селах; 5. Недостатня роз’яснювальна робота щодо вигод, які отримує громада від об’єднання. 6. При укрупненні громад необхідно було добре продумати логістичні питання, зокрема, щодо усунення незручностей в отриманні необхідних документів, довідок членами громади. Цьому суттєво посприяло б впровадження електронного урядування (зокрема, створення відповідних реєстрів) та законодавче врегулювання статусу повноважень старост.  Але  сільські голови скаржилися, що в цих питаннях влада їх не чує. З іншого боку об’єднана громада отримує окремий рядочок у бюджеті, додаткові доходи (зокрема, акциз), які можуть бути використані в інтересах громади.

За результатами «круглого столу» було підведено підсумки: процес децентралізації є об’єктивним і необхідним для реалізації системних суспільних реформ. Водночас він має бути підкріплений комплексною реформою місцевого самоврядування.

21 грудня 2015 року у Будинку урочистих подій міста Біла Церква відбувся «круглий стіл» на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Київщині».

 

До участі у роботі круглого столу були запрошені експерти з питань державного управління, місцевого самоврядування та бюджетних відносин в особі Генерального директора ВГО «Комітет виборців України» Олексія Кошеля, кандидата наук з державного управління Андрія Дуди та кандидата економічних наук, наукового співробітника відділу державних фінансів Інституту економіки та прогнозування НАН України Діни Серебрянської.

 

Також на круглому столі були присутні голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, депутат Верховної ради Віталій Гудзенко, сільські голови Білоцерківського та Сквирського районів, депутати районної та обласної ради, представники громадськості.

 

У ході круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. Олексій Кошель у своєму виступі відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні і яку треба було провести набагато раніше.  Комітет виборців завжди критикує парламент, що ключові системні реформи проводяться з великою затримкою – сказав він. Олексій Кошель підкреслив, що без децентралізації (в тому числі і фінансової), без об’єднання громад ми не можемо приступити й до  проведення інших реформ (охорони здоров’я, системи освіти, правоохоронних органів та інше). Не можуть громади з населення до тисячі мешканців надавати якісні послуги у всіх сферах суспільного життя та розвиватися. Громада  має стати повноправним розпорядником земель, будівель, устаткування. Зібрані податки в більшості мають залишаться на місцях. Децентралізація надає право обраному голові громади вільно приймати усі важливі для людей рішення - без усіляких вказівок із центру. Але ситуація ускладнюється тим, що у нас немає часу розтягувати проведення реформи на десятиріччя, як це могли дозволити собі Західні країни.

 

Крім того, Олексій Кошель торкнувся питання місцевих виборах в об’єднаних громадах і позиція Комітету виборці провести вибори рад і голів об’єднаних громад вже у 2016 році. Тут можуть виникнути складнощі щодо пояснень: чому  знову треба йти на вибори, якщо не так давно  обрали місцеву владу.  Також важко пояснити, чому вже об’єднані громади не були допущені до виборів з тієї причини що їх населенні пункти належать до різних районів. Але в бюджеті на 2016 рік кошти на ці вибори не були закладені. Зараз цей бюджет повернутий на доопрацювання і ми робимо все, щоб кошти на вибори для громад, які об’єднаються були передбачені. Є багато людей, які ще не розуміють прогресивності реформ і тому з ними треба проводити роз’яснювальну роботу.

 

Наступний виступаючий – Андрій Дуда – зупинився на різних підходах до децентралізації, як до процесу передачі повноважень від органів державної влади регіональним органам самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, і як передачу повноважень від органів державної влади територіальним громадам, базовому рівню. Експерт відзначив, що пріоритетом має бути посилення базового рівня – створення на базі територіальних громад системи муніципального управління муніципальним господарським комплексом, надання адміністративних послуг і точок економічного росту. На думку Андрія Дуди, на сьогодні з прийняттям закону про добровільне об’єднання громад, змін до Бюджетного кодексу від 28 грудня 2014 року вже розпочався процес укрупнення громад, перетворення громад у самодостатніх господарських і управлінських суб’єктів. Перші вибори вже провели 159 об’єднаних громад - і це дуже значний результат для старту. Але об’єднання громад – це лише одна із складових децентралізації. Тому Андрій Дуда зупинився і на проблемі конституційних змін щодо проведення ще одного блоку децентралізаційної реформи.  Йдеться про ліквідацію державних адміністрацій, як органів загальної компетенції і передачі виконавчих функцій виконкомам обласних і районних рад, що поширює іхні повноваження. Але ці повноваження повинні бути підкріплені: законодавча і держва повинна нести відповідальність за невчасне фінансування.  Це системна робота, яка має внести багато змін у життя кожного.  

 

Народний депутат України Віталій Гудзенко виступив з критикою об’єднання громад як це відбувається сьогодні.  До речі, він голосував проти цього закону. Промовець підкреслив проблему, яка стосується добровільності об’єднання громад, що на практиці не відбувається, а тільки декларується законом. Запропонував перед проведенням такої широкомасштабної реформи провести управлінський експеримент на базі однієї області.

 

Діна Серебрянська у своїй доповіді представила аналіз результатів реформи місцевого самоврядування.  В результаті виявилася відсутність чітко визначеного  на законодавчому рівні розподілу повноважень в системі органів місцевого самоврядування та не відповідність переданих повноважень на місцях фінансовим ресурсам. Також вона надала аналіз проекту змін до бюджетного законодавства за грудень 2015 року. За її думкою для забезпечення бюджетної самостійності органів місцевого самоврядування необхідно змінити перерозподіл податку з доходів фізичних  осіб та єдиного податку між бюджетами різних рівнів. Не зважаючи на низький рівень наповнення  місцевих бюджетів, Діна Серебрянська надала позитивні приклади поповнення місцевого бюджету завдяки активізації ролі органів місцевого самоврядування в акумуляції коштів. Вона зазначила, що на жаль, ми лише частково можемо скористатися досвідом європейських країн щодо децентралізації.

 

Про перші результати децентралізації в Київській області розповів голова Київського обласного відділення КВУ  Юрій Бут. Він сказав , що у Київській області вже створена одна об’єднана територіальна громада з центром у селі Калинівка, де вже відбулися вибори. Ще дві об’єднаних громади: Бучанська та Гостомельська на останньому етапі об’єднання та затверджені перспективні плани ще близько тридцяти об’єднаних громад. Але більшість населених пунктів не погоджується входити до таких об’єднань.

 

Про перші результати об’єднання у Білоцерківському районі доповів голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, а у Сквирському районі Шамраївський міський голова Валентина Левицька. Всі виступаючі говорили про об’єктивні фактори, які гальмують цей процес, а саме: 1. Відсутність довіри до влади (побоювання що можуть не виконати обіцянки по переросподілу бюджетних коштів на користь об’єднаних громад, що підтверджується  змінами у бюджетному законодавстві, а також розпорядженню земельними ресурсами); 2. Неузгодженість дій різних гілок Центральної влади, відсутність узгоджених нормативних актів, які регулюють всі питання такої реформи; 3. Вимога щодо створення занадто крупних об’єднань (один район – одна об’єднана громада); 4. Проблеми добровільності об’єднання громад,  небажання сільських голів втрачати владу у своїх селах; 5. Недостатня роз’яснювальна робота щодо вигод, які отримує громада від об’єднання. 6. При укрупненні громад необхідно було добре продумати логістичні питання, зокрема, щодо усунення незручностей в отриманні необхідних документів, довідок членами громади. Цьому суттєво посприяло б впровадження електронного урядування (зокрема, створення відповідних реєстрів) та законодавче врегулювання статусу повноважень старост.  Але  сільські голови скаржилися, що в цих питаннях влада їх не чує. З іншого боку об’єднана громада отримує окремий рядочок у бюджеті, додаткові доходи (зокрема, акциз), які можуть бути використані в інтересах громади.

 

За результатами «круглого столу» було підведено підсумки: процес децентралізації є об’єктивним і необхідним для реалізації системних суспільних реформ. Водночас він має бути підкріплений комплексною реформою місцевого самоврядування.

 

Комітет виборців з свого боку завдяки таким круглим столам проведе аналіз недоліків, які гальмують реформу. І надалі обов’язково проводитиме відповідну лобістську кампанію, виходитиме на всі гілки Центральної влади з конструктивними пропозиціями щодо удосконалення процесу децентралізації влади. Сподіваємося, що влада почує громадськість і ця ключова реформа відбудеться.

 

21 грудня 2015 року у Будинку урочистих подій міста Біла Церква відбувся «круглий стіл» на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Київщині».

 

До участі у роботі круглого столу були запрошені експерти з питань державного управління, місцевого самоврядування та бюджетних відносин в особі Генерального директора ВГО «Комітет виборців України» Олексія Кошеля, кандидата наук з державного управління Андрія Дуди та кандидата економічних наук, наукового співробітника відділу державних фінансів Інституту економіки та прогнозування НАН України Діни Серебрянської.

 

Також на круглому столі були присутні голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, депутат Верховної ради Віталій Гудзенко, сільські голови Білоцерківського та Сквирського районів, депутати районної та обласної ради, представники громадськості.

 

У ході круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. Олексій Кошель у своєму виступі відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні і яку треба було провести набагато раніше.  Комітет виборців завжди критикує парламент, що ключові системні реформи проводяться з великою затримкою – сказав він. Олексій Кошель підкреслив, що без децентралізації (в тому числі і фінансової), без об’єднання громад ми не можемо приступити й до  проведення інших реформ (охорони здоров’я, системи освіти, правоохоронних органів та інше). Не можуть громади з населення до тисячі мешканців надавати якісні послуги у всіх сферах суспільного життя та розвиватися. Громада  має стати повноправним розпорядником земель, будівель, устаткування. Зібрані податки в більшості мають залишаться на місцях. Децентралізація надає право обраному голові громади вільно приймати усі важливі для людей рішення - без усіляких вказівок із центру. Але ситуація ускладнюється тим, що у нас немає часу розтягувати проведення реформи на десятиріччя, як це могли дозволити собі Західні країни.

 

Крім того, Олексій Кошель торкнувся питання місцевих виборах в об’єднаних громадах і позиція Комітету виборці провести вибори рад і голів об’єднаних громад вже у 2016 році. Тут можуть виникнути складнощі щодо пояснень: чому  знову треба йти на вибори, якщо не так давно  обрали місцеву владу.  Також важко пояснити, чому вже об’єднані громади не були допущені до виборів з тієї причини що їх населенні пункти належать до різних районів. Але в бюджеті на 2016 рік кошти на ці вибори не були закладені. Зараз цей бюджет повернутий на доопрацювання і ми робимо все, щоб кошти на вибори для громад, які об’єднаються були передбачені. Є багато людей, які ще не розуміють прогресивності реформ і тому з ними треба проводити роз’яснювальну роботу.

 

Наступний виступаючий – Андрій Дуда – зупинився на різних підходах до децентралізації, як до процесу передачі повноважень від органів державної влади регіональним органам самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, і як передачу повноважень від органів державної влади територіальним громадам, базовому рівню. Експерт відзначив, що пріоритетом має бути посилення базового рівня – створення на базі територіальних громад системи муніципального управління муніципальним господарським комплексом, надання адміністративних послуг і точок економічного росту. На думку Андрія Дуди, на сьогодні з прийняттям закону про добровільне об’єднання громад, змін до Бюджетного кодексу від 28 грудня 2014 року вже розпочався процес укрупнення громад, перетворення громад у самодостатніх господарських і управлінських суб’єктів. Перші вибори вже провели 159 об’єднаних громад - і це дуже значний результат для старту. Але об’єднання громад – це лише одна із складових децентралізації. Тому Андрій Дуда зупинився і на проблемі конституційних змін щодо проведення ще одного блоку децентралізаційної реформи.  Йдеться про ліквідацію державних адміністрацій, як органів загальної компетенції і передачі виконавчих функцій виконкомам обласних і районних рад, що поширює іхні повноваження. Але ці повноваження повинні бути підкріплені: законодавча і держва повинна нести відповідальність за невчасне фінансування.  Це системна робота, яка має внести багато змін у життя кожного.  

 

Народний депутат України Віталій Гудзенко виступив з критикою об’єднання громад як це відбувається сьогодні.  До речі, він голосував проти цього закону. Промовець підкреслив проблему, яка стосується добровільності об’єднання громад, що на практиці не відбувається, а тільки декларується законом. Запропонував перед проведенням такої широкомасштабної реформи провести управлінський експеримент на базі однієї області.

 

Діна Серебрянська у своїй доповіді представила аналіз результатів реформи місцевого самоврядування.  В результаті виявилася відсутність чітко визначеного  на законодавчому рівні розподілу повноважень в системі органів місцевого самоврядування та не відповідність переданих повноважень на місцях фінансовим ресурсам. Також вона надала аналіз проекту змін до бюджетного законодавства за грудень 2015 року. За її думкою для забезпечення бюджетної самостійності органів місцевого самоврядування необхідно змінити перерозподіл податку з доходів фізичних  осіб та єдиного податку між бюджетами різних рівнів. Не зважаючи на низький рівень наповнення  місцевих бюджетів, Діна Серебрянська надала позитивні приклади поповнення місцевого бюджету завдяки активізації ролі органів місцевого самоврядування в акумуляції коштів. Вона зазначила, що на жаль, ми лише частково можемо скористатися досвідом європейських країн щодо децентралізації.

 

Про перші результати децентралізації в Київській області розповів голова Київського обласного відділення КВУ  Юрій Бут. Він сказав , що у Київській області вже створена одна об’єднана територіальна громада з центром у селі Калинівка, де вже відбулися вибори. Ще дві об’єднаних громади: Бучанська та Гостомельська на останньому етапі об’єднання та затверджені перспективні плани ще близько тридцяти об’єднаних громад. Але більшість населених пунктів не погоджується входити до таких об’єднань.

 

Про перші результати об’єднання у Білоцерківському районі доповів голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, а у Сквирському районі Шамраївський міський голова Валентина Левицька. Всі виступаючі говорили про об’єктивні фактори, які гальмують цей процес, а саме: 1. Відсутність довіри до влади (побоювання що можуть не виконати обіцянки по переросподілу бюджетних коштів на користь об’єднаних громад, що підтверджується  змінами у бюджетному законодавстві, а також розпорядженню земельними ресурсами); 2. Неузгодженість дій різних гілок Центральної влади, відсутність узгоджених нормативних актів, які регулюють всі питання такої реформи; 3. Вимога щодо створення занадто крупних об’єднань (один район – одна об’єднана громада); 4. Проблеми добровільності об’єднання громад,  небажання сільських голів втрачати владу у своїх селах; 5. Недостатня роз’яснювальна робота щодо вигод, які отримує громада від об’єднання. 6. При укрупненні громад необхідно було добре продумати логістичні питання, зокрема, щодо усунення незручностей в отриманні необхідних документів, довідок членами громади. Цьому суттєво посприяло б впровадження електронного урядування (зокрема, створення відповідних реєстрів) та законодавче врегулювання статусу повноважень старост.  Але  сільські голови скаржилися, що в цих питаннях влада їх не чує. З іншого боку об’єднана громада отримує окремий рядочок у бюджеті, додаткові доходи (зокрема, акциз), які можуть бути використані в інтересах громади.

 

За результатами «круглого столу» було підведено підсумки: процес децентралізації є об’єктивним і необхідним для реалізації системних суспільних реформ. Водночас він має бути підкріплений комплексною реформою місцевого самоврядування.

 

Комітет виборців з свого боку завдяки таким круглим столам проведе аналіз недоліків, які гальмують реформу. І надалі обов’язково проводитиме відповідну лобістську кампанію, виходитиме на всі гілки Центральної влади з конструктивними пропозиціями щодо удосконалення процесу децентралізації влади. Сподіваємося, що влада почує громадськість і ця ключова реформа відбудеться. 

21 грудня 2015 року у Будинку урочистих подій міста Біла Церква відбувся «круглий стіл» на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Київщині».

 

До участі у роботі круглого столу були запрошені експерти з питань державного управління, місцевого самоврядування та бюджетних відносин в особі Генерального директора ВГО «Комітет виборців України» Олексія Кошеля, кандидата наук з державного управління Андрія Дуди та кандидата економічних наук, наукового співробітника відділу державних фінансів Інституту економіки та прогнозування НАН України Діни Серебрянської.

 

Також на круглому столі були присутні голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, депутат Верховної ради Віталій Гудзенко, сільські голови Білоцерківського та Сквирського районів, депутати районної та обласної ради, представники громадськості.

 

У ході круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. Олексій Кошель у своєму виступі відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні і яку треба було провести набагато раніше.  Комітет виборців завжди критикує парламент, що ключові системні реформи проводяться з великою затримкою – сказав він. Олексій Кошель підкреслив, що без децентралізації (в тому числі і фінансової), без об’єднання громад ми не можемо приступити й до  проведення інших реформ (охорони здоров’я, системи освіти, правоохоронних органів та інше). Не можуть громади з населення до тисячі мешканців надавати якісні послуги у всіх сферах суспільного життя та розвиватися. Громада  має стати повноправним розпорядником земель, будівель, устаткування. Зібрані податки в більшості мають залишаться на місцях. Децентралізація надає право обраному голові громади вільно приймати усі важливі для людей рішення - без усіляких вказівок із центру. Але ситуація ускладнюється тим, що у нас немає часу розтягувати проведення реформи на десятиріччя, як це могли дозволити собі Західні країни.

 

Крім того, Олексій Кошель торкнувся питання місцевих виборах в об’єднаних громадах і позиція Комітету виборці провести вибори рад і голів об’єднаних громад вже у 2016 році. Тут можуть виникнути складнощі щодо пояснень: чому  знову треба йти на вибори, якщо не так давно  обрали місцеву владу.  Також важко пояснити, чому вже об’єднані громади не були допущені до виборів з тієї причини що їх населенні пункти належать до різних районів. Але в бюджеті на 2016 рік кошти на ці вибори не були закладені. Зараз цей бюджет повернутий на доопрацювання і ми робимо все, щоб кошти на вибори для громад, які об’єднаються були передбачені. Є багато людей, які ще не розуміють прогресивності реформ і тому з ними треба проводити роз’яснювальну роботу.

 

Наступний виступаючий – Андрій Дуда – зупинився на різних підходах до децентралізації, як до процесу передачі повноважень від органів державної влади регіональним органам самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, і як передачу повноважень від органів державної влади територіальним громадам, базовому рівню. Експерт відзначив, що пріоритетом має бути посилення базового рівня – створення на базі територіальних громад системи муніципального управління муніципальним господарським комплексом, надання адміністративних послуг і точок економічного росту. На думку Андрія Дуди, на сьогодні з прийняттям закону про добровільне об’єднання громад, змін до Бюджетного кодексу від 28 грудня 2014 року вже розпочався процес укрупнення громад, перетворення громад у самодостатніх господарських і управлінських суб’єктів. Перші вибори вже провели 159 об’єднаних громад - і це дуже значний результат для старту. Але об’єднання громад – це лише одна із складових децентралізації. Тому Андрій Дуда зупинився і на проблемі конституційних змін щодо проведення ще одного блоку децентралізаційної реформи.  Йдеться про ліквідацію державних адміністрацій, як органів загальної компетенції і передачі виконавчих функцій виконкомам обласних і районних рад, що поширює іхні повноваження. Але ці повноваження повинні бути підкріплені: законодавча і держва повинна нести відповідальність за невчасне фінансування.  Це системна робота, яка має внести багато змін у життя кожного.  

 

Народний депутат України Віталій Гудзенко виступив з критикою об’єднання громад як це відбувається сьогодні.  До речі, він голосував проти цього закону. Промовець підкреслив проблему, яка стосується добровільності об’єднання громад, що на практиці не відбувається, а тільки декларується законом. Запропонував перед проведенням такої широкомасштабної реформи провести управлінський експеримент на базі однієї області.

 

Діна Серебрянська у своїй доповіді представила аналіз результатів реформи місцевого самоврядування.  В результаті виявилася відсутність чітко визначеного  на законодавчому рівні розподілу повноважень в системі органів місцевого самоврядування та не відповідність переданих повноважень на місцях фінансовим ресурсам. Також вона надала аналіз проекту змін до бюджетного законодавства за грудень 2015 року. За її думкою для забезпечення бюджетної самостійності органів місцевого самоврядування необхідно змінити перерозподіл податку з доходів фізичних  осіб та єдиного податку між бюджетами різних рівнів. Не зважаючи на низький рівень наповнення  місцевих бюджетів, Діна Серебрянська надала позитивні приклади поповнення місцевого бюджету завдяки активізації ролі органів місцевого самоврядування в акумуляції коштів. Вона зазначила, що на жаль, ми лише частково можемо скористатися досвідом європейських країн щодо децентралізації.

 

Про перші результати децентралізації в Київській області розповів голова Київського обласного відділення КВУ  Юрій Бут. Він сказав , що у Київській області вже створена одна об’єднана територіальна громада з центром у селі Калинівка, де вже відбулися вибори. Ще дві об’єднаних громади: Бучанська та Гостомельська на останньому етапі об’єднання та затверджені перспективні плани ще близько тридцяти об’єднаних громад. Але більшість населених пунктів не погоджується входити до таких об’єднань.

 

Про перші результати об’єднання у Білоцерківському районі доповів голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, а у Сквирському районі Шамраївський міський голова Валентина Левицька. Всі виступаючі говорили про об’єктивні фактори, які гальмують цей процес, а саме: 1. Відсутність довіри до влади (побоювання що можуть не виконати обіцянки по переросподілу бюджетних коштів на користь об’єднаних громад, що підтверджується  змінами у бюджетному законодавстві, а також розпорядженню земельними ресурсами); 2. Неузгодженість дій різних гілок Центральної влади, відсутність узгоджених нормативних актів, які регулюють всі питання такої реформи; 3. Вимога щодо створення занадто крупних об’єднань (один район – одна об’єднана громада); 4. Проблеми добровільності об’єднання громад,  небажання сільських голів втрачати владу у своїх селах; 5. Недостатня роз’яснювальна робота щодо вигод, які отримує громада від об’єднання. 6. При укрупненні громад необхідно було добре продумати логістичні питання, зокрема, щодо усунення незручностей в отриманні необхідних документів, довідок членами громади. Цьому суттєво посприяло б впровадження електронного урядування (зокрема, створення відповідних реєстрів) та законодавче врегулювання статусу повноважень старост.  Але  сільські голови скаржилися, що в цих питаннях влада їх не чує. З іншого боку об’єднана громада отримує окремий рядочок у бюджеті, додаткові доходи (зокрема, акциз), які можуть бути використані в інтересах громади.

 

За результатами «круглого столу» було підведено підсумки: процес децентралізації є об’єктивним і необхідним для реалізації системних суспільних реформ. Водночас він має бути підкріплений комплексною реформою місцевого самоврядування.

 

Комітет виборців з свого боку завдяки таким круглим столам проведе аналіз недоліків, які гальмують реформу. І надалі обов’язково проводитиме відповідну лобістську кампанію, виходитиме на всі гілки Центральної влади з конструктивними пропозиціями щодо удосконалення процесу децентралізації влади. Сподіваємося, що влада почує громадськість і ця ключова реформа відбудеться. 

21 грудня 2015 року у Будинку урочистих подій міста Біла Церква відбувся «круглий стіл» на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Київщині».

 

До участі у роботі круглого столу були запрошені експерти з питань державного управління, місцевого самоврядування та бюджетних відносин в особі Генерального директора ВГО «Комітет виборців України» Олексія Кошеля, кандидата наук з державного управління Андрія Дуди та кандидата економічних наук, наукового співробітника відділу державних фінансів Інституту економіки та прогнозування НАН України Діни Серебрянської.

 

Також на круглому столі були присутні голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, депутат Верховної ради Віталій Гудзенко, сільські голови Білоцерківського та Сквирського районів, депутати районної та обласної ради, представники громадськості.

 

У ході круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. Олексій Кошель у своєму виступі відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні і яку треба було провести набагато раніше.  Комітет виборців завжди критикує парламент, що ключові системні реформи проводяться з великою затримкою – сказав він. Олексій Кошель підкреслив, що без децентралізації (в тому числі і фінансової), без об’єднання громад ми не можемо приступити й до  проведення інших реформ (охорони здоров’я, системи освіти, правоохоронних органів та інше). Не можуть громади з населення до тисячі мешканців надавати якісні послуги у всіх сферах суспільного життя та розвиватися. Громада  має стати повноправним розпорядником земель, будівель, устаткування. Зібрані податки в більшості мають залишаться на місцях. Децентралізація надає право обраному голові громади вільно приймати усі важливі для людей рішення - без усіляких вказівок із центру. Але ситуація ускладнюється тим, що у нас немає часу розтягувати проведення реформи на десятиріччя, як це могли дозволити собі Західні країни.

 

Крім того, Олексій Кошель торкнувся питання місцевих виборах в об’єднаних громадах і позиція Комітету виборці провести вибори рад і голів об’єднаних громад вже у 2016 році. Тут можуть виникнути складнощі щодо пояснень: чому  знову треба йти на вибори, якщо не так давно  обрали місцеву владу.  Також важко пояснити, чому вже об’єднані громади не були допущені до виборів з тієї причини що їх населенні пункти належать до різних районів. Але в бюджеті на 2016 рік кошти на ці вибори не були закладені. Зараз цей бюджет повернутий на доопрацювання і ми робимо все, щоб кошти на вибори для громад, які об’єднаються були передбачені. Є багато людей, які ще не розуміють прогресивності реформ і тому з ними треба проводити роз’яснювальну роботу.

 

Наступний виступаючий – Андрій Дуда – зупинився на різних підходах до децентралізації, як до процесу передачі повноважень від органів державної влади регіональним органам самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, і як передачу повноважень від органів державної влади територіальним громадам, базовому рівню. Експерт відзначив, що пріоритетом має бути посилення базового рівня – створення на базі територіальних громад системи муніципального управління муніципальним господарським комплексом, надання адміністративних послуг і точок економічного росту. На думку Андрія Дуди, на сьогодні з прийняттям закону про добровільне об’єднання громад, змін до Бюджетного кодексу від 28 грудня 2014 року вже розпочався процес укрупнення громад, перетворення громад у самодостатніх господарських і управлінських суб’єктів. Перші вибори вже провели 159 об’єднаних громад - і це дуже значний результат для старту. Але об’єднання громад – це лише одна із складових децентралізації. Тому Андрій Дуда зупинився і на проблемі конституційних змін щодо проведення ще одного блоку децентралізаційної реформи.  Йдеться про ліквідацію державних адміністрацій, як органів загальної компетенції і передачі виконавчих функцій виконкомам обласних і районних рад, що поширює іхні повноваження. Але ці повноваження повинні бути підкріплені: законодавча і держва повинна нести відповідальність за невчасне фінансування.  Це системна робота, яка має внести багато змін у життя кожного.  

 

Народний депутат України Віталій Гудзенко виступив з критикою об’єднання громад як це відбувається сьогодні.  До речі, він голосував проти цього закону. Промовець підкреслив проблему, яка стосується добровільності об’єднання громад, що на практиці не відбувається, а тільки декларується законом. Запропонував перед проведенням такої широкомасштабної реформи провести управлінський експеримент на базі однієї області.

 

Діна Серебрянська у своїй доповіді представила аналіз результатів реформи місцевого самоврядування.  В результаті виявилася відсутність чітко визначеного  на законодавчому рівні розподілу повноважень в системі органів місцевого самоврядування та не відповідність переданих повноважень на місцях фінансовим ресурсам. Також вона надала аналіз проекту змін до бюджетного законодавства за грудень 2015 року. За її думкою для забезпечення бюджетної самостійності органів місцевого самоврядування необхідно змінити перерозподіл податку з доходів фізичних  осіб та єдиного податку між бюджетами різних рівнів. Не зважаючи на низький рівень наповнення  місцевих бюджетів, Діна Серебрянська надала позитивні приклади поповнення місцевого бюджету завдяки активізації ролі органів місцевого самоврядування в акумуляції коштів. Вона зазначила, що на жаль, ми лише частково можемо скористатися досвідом європейських країн щодо децентралізації.

 

Про перші результати децентралізації в Київській області розповів голова Київського обласного відділення КВУ  Юрій Бут. Він сказав , що у Київській області вже створена одна об’єднана територіальна громада з центром у селі Калинівка, де вже відбулися вибори. Ще дві об’єднаних громади: Бучанська та Гостомельська на останньому етапі об’єднання та затверджені перспективні плани ще близько тридцяти об’єднаних громад. Але більшість населених пунктів не погоджується входити до таких об’єднань.

 

Про перші результати об’єднання у Білоцерківському районі доповів голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, а у Сквирському районі Шамраївський міський голова Валентина Левицька. Всі виступаючі говорили про об’єктивні фактори, які гальмують цей процес, а саме: 1. Відсутність довіри до влади (побоювання що можуть не виконати обіцянки по переросподілу бюджетних коштів на користь об’єднаних громад, що підтверджується  змінами у бюджетному законодавстві, а також розпорядженню земельними ресурсами); 2. Неузгодженість дій різних гілок Центральної влади, відсутність узгоджених нормативних актів, які регулюють всі питання такої реформи; 3. Вимога щодо створення занадто крупних об’єднань (один район – одна об’єднана громада); 4. Проблеми добровільності об’єднання громад,  небажання сільських голів втрачати владу у своїх селах; 5. Недостатня роз’яснювальна робота щодо вигод, які отримує громада від об’єднання. 6. При укрупненні громад необхідно було добре продумати логістичні питання, зокрема, щодо усунення незручностей в отриманні необхідних документів, довідок членами громади. Цьому суттєво посприяло б впровадження електронного урядування (зокрема, створення відповідних реєстрів) та законодавче врегулювання статусу повноважень старост.  Але  сільські голови скаржилися, що в цих питаннях влада їх не чує. З іншого боку об’єднана громада отримує окремий рядочок у бюджеті, додаткові доходи (зокрема, акциз), які можуть бути використані в інтересах громади.

 

За результатами «круглого столу» було підведено підсумки: процес децентралізації є об’єктивним і необхідним для реалізації системних суспільних реформ. Водночас він має бути підкріплений комплексною реформою місцевого самоврядування.

 

Комітет виборців з свого боку завдяки таким круглим столам проведе аналіз недоліків, які гальмують реформу. І надалі обов’язково проводитиме відповідну лобістську кампанію, виходитиме на всі гілки Центральної влади з конструктивними пропозиціями щодо удосконалення процесу децентралізації влади. Сподіваємося, що влада почує громадськість і ця ключова реформа відбудеться. 

21 грудня 2015 року у Будинку урочистих подій міста Біла Церква відбувся «круглий стіл» на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Київщині».

 

До участі у роботі круглого столу були запрошені експерти з питань державного управління, місцевого самоврядування та бюджетних відносин в особі Генерального директора ВГО «Комітет виборців України» Олексія Кошеля, кандидата наук з державного управління Андрія Дуди та кандидата економічних наук, наукового співробітника відділу державних фінансів Інституту економіки та прогнозування НАН України Діни Серебрянської.

 

Також на круглому столі були присутні голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, депутат Верховної ради Віталій Гудзенко, сільські голови Білоцерківського та Сквирського районів, депутати районної та обласної ради, представники громадськості.

 

У ході круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. Олексій Кошель у своєму виступі відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні і яку треба було провести набагато раніше.  Комітет виборців завжди критикує парламент, що ключові системні реформи проводяться з великою затримкою – сказав він. Олексій Кошель підкреслив, що без децентралізації (в тому числі і фінансової), без об’єднання громад ми не можемо приступити й до  проведення інших реформ (охорони здоров’я, системи освіти, правоохоронних органів та інше). Не можуть громади з населення до тисячі мешканців надавати якісні послуги у всіх сферах суспільного життя та розвиватися. Громада  має стати повноправним розпорядником земель, будівель, устаткування. Зібрані податки в більшості мають залишаться на місцях. Децентралізація надає право обраному голові громади вільно приймати усі важливі для людей рішення - без усіляких вказівок із центру. Але ситуація ускладнюється тим, що у нас немає часу розтягувати проведення реформи на десятиріччя, як це могли дозволити собі Західні країни.

 

Крім того, Олексій Кошель торкнувся питання місцевих виборах в об’єднаних громадах і позиція Комітету виборці провести вибори рад і голів об’єднаних громад вже у 2016 році. Тут можуть виникнути складнощі щодо пояснень: чому  знову треба йти на вибори, якщо не так давно  обрали місцеву владу.  Також важко пояснити, чому вже об’єднані громади не були допущені до виборів з тієї причини що їх населенні пункти належать до різних районів. Але в бюджеті на 2016 рік кошти на ці вибори не були закладені. Зараз цей бюджет повернутий на доопрацювання і ми робимо все, щоб кошти на вибори для громад, які об’єднаються були передбачені. Є багато людей, які ще не розуміють прогресивності реформ і тому з ними треба проводити роз’яснювальну роботу.

 

Наступний виступаючий – Андрій Дуда – зупинився на різних підходах до децентралізації, як до процесу передачі повноважень від органів державної влади регіональним органам самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, і як передачу повноважень від органів державної влади територіальним громадам, базовому рівню. Експерт відзначив, що пріоритетом має бути посилення базового рівня – створення на базі територіальних громад системи муніципального управління муніципальним господарським комплексом, надання адміністративних послуг і точок економічного росту. На думку Андрія Дуди, на сьогодні з прийняттям закону про добровільне об’єднання громад, змін до Бюджетного кодексу від 28 грудня 2014 року вже розпочався процес укрупнення громад, перетворення громад у самодостатніх господарських і управлінських суб’єктів. Перші вибори вже провели 159 об’єднаних громад - і це дуже значний результат для старту. Але об’єднання громад – це лише одна із складових децентралізації. Тому Андрій Дуда зупинився і на проблемі конституційних змін щодо проведення ще одного блоку децентралізаційної реформи.  Йдеться про ліквідацію державних адміністрацій, як органів загальної компетенції і передачі виконавчих функцій виконкомам обласних і районних рад, що поширює іхні повноваження. Але ці повноваження повинні бути підкріплені: законодавча і держва повинна нести відповідальність за невчасне фінансування.  Це системна робота, яка має внести багато змін у життя кожного.  

 

Народний депутат України Віталій Гудзенко виступив з критикою об’єднання громад як це відбувається сьогодні.  До речі, він голосував проти цього закону. Промовець підкреслив проблему, яка стосується добровільності об’єднання громад, що на практиці не відбувається, а тільки декларується законом. Запропонував перед проведенням такої широкомасштабної реформи провести управлінський експеримент на базі однієї області.

 

Діна Серебрянська у своїй доповіді представила аналіз результатів реформи місцевого самоврядування.  В результаті виявилася відсутність чітко визначеного  на законодавчому рівні розподілу повноважень в системі органів місцевого самоврядування та не відповідність переданих повноважень на місцях фінансовим ресурсам. Також вона надала аналіз проекту змін до бюджетного законодавства за грудень 2015 року. За її думкою для забезпечення бюджетної самостійності органів місцевого самоврядування необхідно змінити перерозподіл податку з доходів фізичних  осіб та єдиного податку між бюджетами різних рівнів. Не зважаючи на низький рівень наповнення  місцевих бюджетів, Діна Серебрянська надала позитивні приклади поповнення місцевого бюджету завдяки активізації ролі органів місцевого самоврядування в акумуляції коштів. Вона зазначила, що на жаль, ми лише частково можемо скористатися досвідом європейських країн щодо децентралізації.

 

Про перші результати децентралізації в Київській області розповів голова Київського обласного відділення КВУ  Юрій Бут. Він сказав , що у Київській області вже створена одна об’єднана територіальна громада з центром у селі Калинівка, де вже відбулися вибори. Ще дві об’єднаних громади: Бучанська та Гостомельська на останньому етапі об’єднання та затверджені перспективні плани ще близько тридцяти об’єднаних громад. Але більшість населених пунктів не погоджується входити до таких об’єднань.

 

Про перші результати об’єднання у Білоцерківському районі доповів голова Білоцерківської районної ради Віталій Гринчук, а у Сквирському районі Шамраївський міський голова Валентина Левицька. Всі виступаючі говорили про об’єктивні фактори, які гальмують цей процес, а саме: 1. Відсутність довіри до влади (побоювання що можуть не виконати обіцянки по переросподілу бюджетних коштів на користь об’єднаних громад, що підтверджується  змінами у бюджетному законодавстві, а також розпорядженню земельними ресурсами); 2. Неузгодженість дій різних гілок Центральної влади, відсутність узгоджених нормативних актів, які регулюють всі питання такої реформи; 3. Вимога щодо створення занадто крупних об’єднань (один район – одна об’єднана громада); 4. Проблеми добровільності об’єднання громад,  небажання сільських голів втрачати владу у своїх селах; 5. Недостатня роз’яснювальна робота щодо вигод, які отримує громада від об’єднання. 6. При укрупненні громад необхідно було добре продумати логістичні питання, зокрема, щодо усунення незручностей в отриманні необхідних документів, довідок членами громади. Цьому суттєво посприяло б впровадження електронного урядування (зокрема, створення відповідних реєстрів) та законодавче врегулювання статусу повноважень старост.  Але  сільські голови скаржилися, що в цих питаннях влада їх не чує. З іншого боку об’єднана громада отримує окремий рядочок у бюджеті, додаткові доходи (зокрема, акциз), які можуть бути використані в інтересах громади.

 

За результатами «круглого столу» було підведено підсумки: процес децентралізації є об’єктивним і необхідним для реалізації системних суспільних реформ. Водночас він має бути підкріплений комплексною реформою місцевого самоврядування.

 

Комітет виборців з свого боку завдяки таким круглим столам проведе аналіз недоліків, які гальмують реформу. І надалі обов’язково проводитиме відповідну лобістську кампанію, виходитиме на всі гілки Центральної влади з конструктивними пропозиціями щодо удосконалення процесу децентралізації влади. Сподіваємося, що влада почує громадськість і ця ключова реформа відбудеться.