У Смілі (Черкаська область) обговорили перші результати децентралізації

23 грудня 2015 року у Смілі, у приміщенні міського будинку культури відбувся круглий стіл на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Черкащині». Організатором виступила Черкаська ОО Комітету виборців України.

Участь у заході прийняли: голова Смілянської РДА Андрій Колесник, заступник голови Черкаської облдержадміністрації Юрій Сас, директор Департаменту інформаційної діяльності та комунікації із громадськістю Черкаської ОДА Сергій Пасічник, депутат Смілянської міськради Терехова Наталія, сільській голова с. Березняки Гончарова Надія, керуючий виконавчим апаратом Смілянської Райради Тарахтій Володимир, керуюча справами Смілянської РДА Задорожна Лариса, сільський голова с. Носачів Кравченко Віктор, сільский голова с. Мала Смілянка Пономаренко Іван, сільский голова с.  Куцівка Волошин Ігор, депутат Смілянської міської ради Абажей Петро, депутат Смілянської районної ради Грошев Володимир, депутат Смілянської районної ради Зайва Лідія, нач. Управління АПР Смілянської РДА Косенко Степан, Голова громадської ради при Смілянському міськвиконкомі Дем’янко Олександр, посадовці, громадські активісти, представники ЗМІ та інші.

Модерував процес - голова обласного осередку Комітету виборців України Максим Михлик.

У ході круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. На початку заходу виступив, голова Черкаського КВУ Максим Михлик, який повідомив, що головною метою зібрання є створення відкритого дискусійного майданчика для всебічного обговорення ходу децентралізації між представниками громадськості, науковцями, органами державної влади та органами місцевого самоврядування.

Максим Михлик відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні і нагадав, що реформа взаємовідносин центру і регіонів, центру і територіальних громад – виборча обіцянка і президента Петра Порошенко і парламентських партій на президентських і парламентських виборах 2014 року. На думку, Голови Черкаського КВУ, сьогодні прийшов час відповідати політичним силам за свої обіцянки.

За словами Максима Михлика основною метою децентралізації є зробити громади перспективними, як це вдалось в Польщі, а до цього у Франції і низці інших країн. Складними питаннями на сьогодні є небажання місцевих керівників (в першу чергу сільських голів) втрачати владу у своїх селах, недостатня роз’яснювальна робота з населенням, відсутність дієвих законодавчих механізмів, які б давали висловити позицію при об’єднанні громад саме мешканцям громад, а також логістичні, та інші питання місцевого значення, наприклад, відсутність доріг.

Заступник голови Черкаської облдержадміністрації Юрій Сас, у своєму виступі зазначив, що у Черкаській області вже є позитивні приклади об’єднання територіальних громад, серед них село Білозір’я та село Ірдинь, село Єрки та село Радчиха та інші.

Також Юрій Сас зазначив, що об’єднання має відбуватись за певними принципами, найперше, це спроможність громади. Об’єднані територіальні громади мають перевагу на отримання коштів для розвитку. Загалом Черкаська область отримала 68 млн. грн., це кошти для об’єднаних громад. Тож, ті громади, які зволікають можуть цих коштів не отримати. На сьогодні постає питання сенсу існування сільської ради, в якій проживає 300-400 осіб і менше. Інвестор ніколи не прийде туди в таку громаду, тому, що управління такими громадами є дуже дорогим. Тому вижити в майбутньому зможе та громада, яка має для цього необхідні ресурси.

Окремо, заступник голови Черкаської облдержадміністрації, зупинився на питаннях адміністративно-територіальної реформи, заявивши, що вона є важливою складовою децентралізації і передбачає злиття окремих районів. Для деяких районів це досить болюче питання, але очікується, що Сміла залишиться центром префектури, яка буде здійснювати загальний нагляд за тим, щоб органами місцевого самоврядування не перевищували своїх повноважень. Скільки буде в області префектур 3 чи 5 взагалі поки що невідомо, це залежить від голосування народних депутатів.

Далі виступив Голова Смілянської райдержадміністрації Андрій Колесник, який висловив свою думку щодо проведення в Україні децентралізації і заявив, що головною проблемою є нерозуміння людьми того, який буде устрій в державі, бо крім загальнодержавного уявлення немає чіткого плану чи будь-якого механізму проведення реформи.

На думку Андрія Колесника, сьогодні немає елементарної фінансової складової для проведення ефективного об’єднання і тому сам факт об’єднання не дасть ніякої економії, тому що те, що потрібно збудувати в територіальних громадах потребує значних коштів, а це непосильне навантаження на бюджет.

Голова Смілянської райдержадміністрації , повідомив, що мав неодноразові зустрічі з людьми у сільських радах і на сьогодні немає достатніх аргументів, чому саме потрібно об’єднуватись. Наприклад: Балаклеївська громада, до якої, за пропозицією робочої групи увійшло село Костянтинівка. І Балаклея і Костянтинівка є досить потужними сільськими радами, підлягають під норми, але жителі Костянтинівки хочуть краще приєднатись до Сміли, тому що так вони звикли, і так їм зручніше. Тож позитивного досвіду об’єднання громад у Смілянському районі немає.

Головною проблемою самого процесу децентралізації Андрій Колесник вважає, відсутність розуміння необхідність цього в самій в громади, а змусити людей об’єднатися адміністративним тиском, це не вихід. Перше що треба зробити, це зменшити вплив держави на населення, не треба адмініструвати усі сфери нашого життя, тоді все стане на свої місця.

Як варіант вирішення ситуації, керівник району запропонував піти адміністративним шляхом і прийняти закон про адміністративно-територіальний устрій, використовуючи досвід Польщі. Але над цим повинні попрацювати науковці, щоб, найперше, вивчити фінансові сторони цього питання.

Наступним виступив директор департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Сергій Пасічник, який заявив, що часто чиновники самі ж затягуватимуть процес децентралізації, адже зовсім у цьому не зацікавлені. Сільські голови теж не хочуть об’єднуватись адже у себе в селі вони є господарями. Проблемою залишається те, що у нині багато процесів є досить заформалізованими.

Позитивним, на думку Сергія Пасічника є той факт у результаті децентралізації всі функції районів змістяться в округи, в громади, тобто ближче до людей. Як приклад, у селі Балаклея Смілянського району вже діє пілотний проект надання електронних послуг. Але якщо населені пункти не хочуть об’єднуватись, то на них діятиме фінансове стимулювання, адже об’єднані територіальні громади визначені пріоритетними в отриманні коштів, і матимуть бюджет розвитку.

Також Сергій Пасічник нагадав, що згідно чинного законодавства України, об’єднання територіальних громад відбувається виключно на добровільних засадах. У відповідності до  перспективного плану формування територіальних громад області, в Смілянському районі може бути утворено сім ОТГ, а саме: Балаклеївська, Березняківська, Ротмістрівська, Сунківська, Ташлицька, Тарнівська територіальні громади та місто Сміла. 

Перед присутніми також виступила представниця обласного офісу реформ Любов Ропало, яка зауважила, що на сьогоднішній день Україні важливо показати свою спроможність. Але це важко зробити через катастрофічно нераціональне використання бюджетних коштів.

Як приклад Любов Ропало, навела галузь освіти. Міністерство фінансів закріплює за 1 школярем суму у розмірі 8898 грн. У місті Сміла це показник дорівнює 8544, тобто навіть є економія. Село Ковалиха – 17329 грн., село Куцівка -  18889 грн. с.Пастирське – 21743, рекорди б’є Санжариха – тут на одного школяра витрачається 25101 грн. Такі високі витрати не говорять про високу якість освіти, навпаки, у місті за даними ЗНО успішність учнів є значно вищою. Це говорить про те, що у селах низька наповнюваність класів, а кошти витрачаються на утримання навчальних закладів, заробітної плати педагогічному складу і таке інше. Адже в районі на 1 вчителя припадає 9 учнів, а у місті – 15. Саме такі і схожі питання, повинна вирішити реформа місцевого самоврядування і децентралізація, - зауважила представниця офісу реформ.

Після виступів спікерів заходу, була оголошена вільна дискусія і усі бажаючи мали нагоду висловитись і задати запитання.  Дехто з присутніх у залі висловив занепокоєння тим, що побоюється віддавати дітей на навчання в сільські школи, адже їх можуть закрити.

Голова райдержадміністрації Андрій Колесник зауважив, що школи ніхто закривати не збирається. Йдеться лише про те, що окремі школи району, де є 11 класів будуть реорганізовані у школи з 9 класами освіти. Діти, які цього потребують будуть підвозитися шкільними автобусами.

Одним із запитань виступаючих було навести позивні і негативні сторони від об’єднання. На це питання відповів Юрій Сас. Він на прикладі об’єднання сіл Білозір’я та Ірдинь навів багато позитивних моментів, головне з яких це отримання  громадою чималих додаткових коштів до бюджету. До того ж селище Ірдинь – це величезні запаси торфу, які за умови отримання можливості використання надр можна буде використовувати, тобто відновити використання родовища, тож на цій території можливо буде перспективне підприємство. А мінус – один, погана дорога з Білозір’я до Ірдиня, - зауважив Юрій Сас.

Також у ході заходу учасники розглянули інші нагальні питання децентралізаційної реформи в області і районі, її перші результати, невдачі і успіхи. Присутні зосередили свою увагу на обговоренні таких нагальних питань реформи децентралізації влади, як: правове регулювання децентралізації в Україні, перші кроки  у справі добровільного об’єднання територіальних громад на Смілянщині, перші результати фінансової децентралізації та децентралізація влади в Україні у контексті Конституційної реформи.

Окремим напрямком роботи круглого столу, стало досягнення домовленості між учасниками, про вироблення та напрацювання пропозицій, щодо вдосконалення реформи децентралізації державної влади та системи місцевого самоврядування в Україні

Підсумки заходу підбив Максим Михлик, який заявив, що жодна реформа не може відбутись легко і саме тому значення подібних заходів важко переоцінити, адже зараз, ми маємо унікальну можливість обмінюватися досвідом, ідеями, а найголовніше – шляхами вирішення тих чи інших проблемних питань. Головне, що зараз визріває розуміння незворотності реформ загалом і необхідності децентралізації зокрема. Тому наш успіх може бути тільки через діалог.

Комітет виборців України продовжує реалізовувати програму, щодо впровадження реформи децентралізації в Україні. Загалом, наприкінці грудня, має бути проведено 30 круглих столів, у 17 областях України. 


23 грудня 2015 року у Смілі, у приміщенні міського будинку культури відбувся круглий стіл на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Черкащині». Організатором виступила Черкаська ОО Комітету виборців України.

 

Участь у заході прийняли: голова Смілянської РДА Андрій Колесник, заступник голови Черкаської облдержадміністрації Юрій Сас, директор Департаменту інформаційної діяльності та комунікації із громадськістю Черкаської ОДА Сергій Пасічник, депутат Смілянської міськради Терехова Наталія, сільській голова с. Березняки Гончарова Надія, керуючий виконавчим апаратом Смілянської Райради Тарахтій Володимир, керуюча справами Смілянської РДА Задорожна Лариса, сільський голова с. Носачів Кравченко Віктор, сільский голова с. Мала Смілянка Пономаренко Іван, сільский голова с.  Куцівка Волошин Ігор, депутат Смілянської міської ради Абажей Петро, депутат Смілянської районної ради Грошев Володимир, депутат Смілянської районної ради Зайва Лідія, нач. Управління АПР Смілянської РДА Косенко Степан, Голова громадської ради при Смілянському міськвиконкомі Дем’янко Олександр, посадовці, громадські активісти, представники ЗМІ та інші.

 

Модерував процес - голова обласного осередку Комітету виборців України Максим Михлик.
 

У ході круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. На початку заходу виступив, голова Черкаського КВУ Максим Михлик, який повідомив, що головною метою зібрання є створення відкритого дискусійного майданчика для всебічного обговорення ходу децентралізації між представниками громадськості, науковцями, органами державної влади та органами місцевого самоврядування.

 

Максим Михлик відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні і нагадав, що реформа взаємовідносин центру і регіонів, центру і територіальних громад – виборча обіцянка і президента Петра Порошенко і парламентських партій на президентських і парламентських виборах 2014 року. На думку, Голови Черкаського КВУ, сьогодні прийшов час відповідати політичним силам за свої обіцянки.

 

За словами Максима Михлика основною метою децентралізації є зробити громади перспективними, як це вдалось в Польщі, а до цього у Франції і низці інших країн. Складними питаннями на сьогодні є небажання місцевих керівників (в першу чергу сільських голів) втрачати владу у своїх селах, недостатня роз’яснювальна робота з населенням, відсутність дієвих законодавчих механізмів, які б давали висловити позицію при об’єднанні громад саме мешканцям громад, а також логістичні, та інші питання місцевого значення, наприклад, відсутність доріг.

 

Заступник голови Черкаської облдержадміністрації Юрій Сас, у своєму виступі зазначив, що у Черкаській області вже є позитивні приклади об’єднання територіальних громад, серед них село Білозір’я та село Ірдинь, село Єрки та село Радчиха та інші.

Також Юрій Сас зазначив, що об’єднання має відбуватись за певними принципами, найперше, це спроможність громади. Об’єднані територіальні громади мають перевагу на отримання коштів для розвитку. Загалом Черкаська область отримала 68 млн. грн., це кошти для об’єднаних громад. Тож, ті громади, які зволікають можуть цих коштів не отримати. На сьогодні постає питання сенсу існування сільської ради, в якій проживає 300-400 осіб і менше. Інвестор ніколи не прийде туди в таку громаду, тому, що управління такими громадами є дуже дорогим. Тому вижити в майбутньому зможе та громада, яка має для цього необхідні ресурси.

Окремо, заступник голови Черкаської облдержадміністрації, зупинився на питаннях адміністративно-територіальної реформи, заявивши, що вона є важливою складовою децентралізації і передбачає злиття окремих районів. Для деяких районів це досить болюче питання, але очікується, що Сміла залишиться центром префектури, яка буде здійснювати загальний нагляд за тим, щоб органами місцевого самоврядування не перевищували своїх повноважень. Скільки буде в області префектур 3 чи 5 взагалі поки що невідомо, це залежить від голосування народних депутатів.

Далі виступив Голова Смілянської райдержадміністрації Андрій Колесник, який висловив свою думку щодо проведення в Україні децентралізації і заявив, що головною проблемою є нерозуміння людьми того, який буде устрій в державі, бо крім загальнодержавного уявлення немає чіткого плану чи будь-якого механізму проведення реформи.

На думку Андрія Колесника, сьогодні немає елементарної фінансової складової для проведення ефективного об’єднання і тому сам факт об’єднання не дасть ніякої економії, тому що те, що потрібно збудувати в територіальних громадах потребує значних коштів, а це непосильне навантаження на бюджет.

Голова Смілянської райдержадміністрації , повідомив, що мав неодноразові зустрічі з людьми у сільських радах і на сьогодні немає достатніх аргументів, чому саме потрібно об’єднуватись. Наприклад: Балаклеївська громада, до якої, за пропозицією робочої групи увійшло село Костянтинівка. І Балаклея і Костянтинівка є досить потужними сільськими радами, підлягають під норми, але жителі Костянтинівки хочуть краще приєднатись до Сміли, тому що так вони звикли, і так їм зручніше. Тож позитивного досвіду об’єднання громад у Смілянському районі немає.

Головною проблемою самого процесу децентралізації Андрій Колесник вважає, відсутність розуміння необхідність цього в самій в громади, а змусити людей об’єднатися адміністративним тиском, це не вихід. Перше що треба зробити, це зменшити вплив держави на населення, не треба адмініструвати усі сфери нашого життя, тоді все стане на свої місця.

Як варіант вирішення ситуації, керівник району запропонував піти адміністративним шляхом і прийняти закон про адміністративно-територіальний устрій, використовуючи досвід Польщі. Але над цим повинні попрацювати науковці, щоб, найперше, вивчити фінансові сторони цього питання.

Наступним виступив директор департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Сергій Пасічник, який заявив, що часто чиновники самі ж затягуватимуть процес децентралізації, адже зовсім у цьому не зацікавлені. Сільські голови теж не хочуть об’єднуватись адже у себе в селі вони є господарями. Проблемою залишається те, що у нині багато процесів є досить заформалізованими.

Позитивним, на думку Сергія Пасічника є той факт у результаті децентралізації всі функції районів змістяться в округи, в громади, тобто ближче до людей. Як приклад, у селі Балаклея Смілянського району вже діє пілотний проект надання електронних послуг. Але якщо населені пункти не хочуть об’єднуватись, то на них діятиме фінансове стимулювання, адже об’єднані територіальні громади визначені пріоритетними в отриманні коштів, і матимуть бюджет розвитку.

Також Сергій Пасічник нагадав, що згідно чинного законодавства України, об’єднання територіальних громад відбувається виключно на добровільних засадах. У відповідності до  перспективного плану формування територіальних громад області, в Смілянському районі може бути утворено сім ОТГ, а саме: Балаклеївська, Березняківська, Ротмістрівська, Сунківська, Ташлицька, Тарнівська територіальні громади та місто Сміла. 

 

Перед присутніми також виступила представниця обласного офісу реформ Любов Ропало, яка зауважила, що на сьогоднішній день Україні важливо показати свою спроможність. Але це важко зробити через катастрофічно нераціональне використання бюджетних коштів.

Як приклад Любов Ропало, навела галузь освіти. Міністерство фінансів закріплює за 1 школярем суму у розмірі 8898 грн. У місті Сміла це показник дорівнює 8544, тобто навіть є економія. Село Ковалиха – 17329 грн., село Куцівка -  18889 грн. с.Пастирське – 21743, рекорди б’є Санжариха – тут на одного школяра витрачається 25101 грн. Такі високі витрати не говорять про високу якість освіти, навпаки, у місті за даними ЗНО успішність учнів є значно вищою. Це говорить про те, що у селах низька наповнюваність класів, а кошти витрачаються на утримання навчальних закладів, заробітної плати педагогічному складу і таке інше. Адже в районі на 1 вчителя припадає 9 учнів, а у місті – 15. Саме такі і схожі питання, повинна вирішити реформа місцевого самоврядування і децентралізація, - зауважила представниця офісу реформ.

Після виступів спікерів заходу, була оголошена вільна дискусія і усі бажаючи мали нагоду висловитись і задати запитання.  Дехто з присутніх у залі висловив занепокоєння тим, що побоюється віддавати дітей на навчання в сільські школи, адже їх можуть закрити.

Голова райдержадміністрації Андрій Колесник зауважив, що школи ніхто закривати не збирається. Йдеться лише про те, що окремі школи району, де є 11 класів будуть реорганізовані у школи з 9 класами освіти. Діти, які цього потребують будуть підвозитися шкільними автобусами.

Одним із запитань виступаючих було навести позивні і негативні сторони від об’єднання. На це питання відповів Юрій Сас. Він на прикладі об’єднання сіл Білозір’я та Ірдинь навів багато позитивних моментів, головне з яких це отримання  громадою чималих додаткових коштів до бюджету. До того ж селище Ірдинь – це величезні запаси торфу, які за умови отримання можливості використання надр можна буде використовувати, тобто відновити використання родовища, тож на цій території можливо буде перспективне підприємство. А мінус – один, погана дорога з Білозір’я до Ірдиня, - зауважив Юрій Сас.

Також у ході заходу учасники розглянули інші нагальні питання децентралізаційної реформи в області і районі, її перші результати, невдачі і успіхи. Присутні зосередили свою увагу на обговоренні таких нагальних питань реформи децентралізації влади, як: правове регулювання децентралізації в Україні, перші кроки  у справі добровільного об’єднання територіальних громад на Смілянщині, перші результати фінансової децентралізації та децентралізація влади в Україні у контексті Конституційної реформи.

 

Окремим напрямком роботи круглого столу, стало досягнення домовленості між учасниками, про вироблення та напрацювання пропозицій, щодо вдосконалення реформи децентралізації державної влади та системи місцевого самоврядування в Україні

 

Підсумки заходу підбив Максим Михлик, який заявив, що жодна реформа не може відбутись легко і саме тому значення подібних заходів важко переоцінити, адже зараз, ми маємо унікальну можливість обмінюватися досвідом, ідеями, а найголовніше – шляхами вирішення тих чи інших проблемних питань. Головне, що зараз визріває розуміння незворотності реформ загалом і необхідності децентралізації зокрема. Тому наш успіх може бути тільки через діалог.

 

Комітет виборців України продовжує реалізовувати програму, щодо впровадження реформи децентралізації в Україні. Загалом, наприкінці грудня, має бути проведено 30 круглих столів, у 17 областях України.